INT2010 Samfunnsvitenskapelige metoder og statistikk
- EmnekodeINT2010
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Examen Philosophicum for internasjonale studier (INT1009) og Examen Facultatum for internasjonale studier (INT1017), eller tilsvarende.
Emnet gir en praktisk innføring i gjennomføring av forskningsopplegg basert både på kvalitative og kvantitative data og metoder innen statsvitenskap. Dette inkluderer:
- Øvelse i å utarbeide faglige problemstillinger.
- Øvelse i å velge metodestrategier som egner seg for ulike forskningsspørsmål.
- Utforming av presise problemstillinger.
- Teori som analyseverktøy.
- Utvalg av enheter og å innhente data.
- Årsakssammenhenger.
- Statistisk analyse.
- Bruk av det statistiske programmeringsspråket R.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan ulike samfunnsvitenskapelige og historiske metoder – så vel kvalitative som kvantitative design.
- kjenner til styrkene og svakhetene knyttet til metodevalg for ulike forskningsspørsmål.
- er familiær med kvantitative metoder for samfunnsvitenskap.
Studenten
- forstår både teoretisk og praktisk sammenheng mellom teori og empiri i samfunnsvitenskap og historie.
- forstår og kan gjennomføre valg av forskningsstrategi, valg av enhet og forskningsnivå og avgrensning av forskningsprosjekter.
- forstår og kan presentere deskriptiv statistikk.
- har evne til å gjennomføre og kritisk vurdere grunnleggende resultater fra regresjonsanalyse.
- kan bruke R på et basisnivå for databehandling og gjennomføring av kvantitative analyser.
- kan foreta kildekritiske analyser og grunnleggende tekstanalyse.
- kan innta faglig begrunnede standpunkter til metodologiske spørsmål, problemstillinger og teorier.
- kan fremstille de begrunnede valgene på en klar og velordnet måte.
- kan orientere seg i relevant faglitteratur, utvise kildekritikk og følge faglige henvisningsnormer.
- kan faglig reflektere over og vurdere egne og andres arbeider.
- kan justere egen faglig utøvelse under veiledning.
Studenten
- kan sette seg inn i komplekse kvantitative og kvalitative metodologiske problemstillinger.
- kan planlegge og gjennomføre grunnleggende forskningsprosjekter basert på kvalitative og kvantitative metoder i statsvitenskap og historie.
- kan kritisk og selvstendig forholde seg til faglitteratur.
- kan ta stilling til og begrunne svar på komplekse spørsmål på en klar og velordnet måte.
- kan diskutere komplekse problemstillinger skriftlig og muntlig.
- kan samarbeide om faglige oppgaver, gjøre vurderinger av og gi konstruktive tilbakemeldinger på andres arbeid og forbedre eget arbeid ut fra andres vurderinger.
- kan reflektere metodologisk over kvantitative og kvalitative metoder i historie og statsvitenskap.
- kan formidle sentrale teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
Undervisningsformen vil være forelesninger og seminarer der studentene arbeider i grupper og individuelt. I forelesningene presenteres sentrale temaer fra deler av pensumtekstene. I seminarene har studentene mulighet til å diskutere og å øve seg i praktisk anvendelse av temaer fra forelesningene. Det gis kollektiv veiledning i seminarene.
- Obligatorisk deltakelse i minst 8 av 10 oppgaveseminarer.
- 2-3 skriftlige innleveringer i forlengelse av oppgaveseminarene.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100% |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
INT2009 Kvalitative metoder i historie og samfunnsvitenskap | 5 | ||
INT2005 Vitenskapsteori og metode | 5 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet