Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

INT2009 Kvalitative metoder i historie og samfunnsvitenskap

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Examen Philosophicum for internasjonale studier (INT1009) og Examen Facultatum for internasjonale studier (INT1017), eller tilsvarende.

Emnets innhold

Emnet gir en praktisk innføring i gjennomføring av forskningsopplegg basert på kvalitative data og metoder innen statsvitenskap og historie. Dette inkluderer:

  • Øvelse i å utarbeide faglige problemstillinger
  • Øvelse i å velge metodestrategier som egner seg for ulike forskningsspørsmål
  • Utforming av presise og avgrenset problemstillinger
  • Teori som analyseverktøy
  • Utvalg av enheter
  • Innhenting av data fra intervjuer, observasjon og arkiver
  • Kritisk tilnærming til kilder og årsakssammenhenger

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike kvalitative samfunnsvitenskapelige og historiske metoder
  • kjenner til styrkene og svakhetene knyttet til metodevalg for ulike forskningsspørsmål
  • har kunnskap om datainnsamlingsmetoder (intervju, observasjon og arkivforskning)
  • har kunnskap om sentrale forskningsetiske spørsmål
Ferdigheter

Studenten

  • forstår både teoretisk og praktisk sammenhengen mellom teori og empiri i samfunnsvitenskap og historie
  • forstår og kan gjennomføre valg av forskningsstrategi, valg av enhet og forskningsnivå og avgrensning av forskningsprosjekter
  • kan foreta kildekritiske analyser og grunnleggende tekstanalyse
  • kan innta faglig begrunnede standpunkter til spørsmål, problemstillinger og teorier om kvalitative metoder
  • kan fremstille de begrunnede valgene på en klar og velordnet måte
  • kan orientere seg i relevant faglitteratur, utvise kildekritikk og følge faglige henvisningsnormer
  • kan faglig reflektere over og vurdere egne og andres arbeider
  • kan justere egen faglig utøvelse under veiledning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan sette seg inn i komplekse kvalitative metodologiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre grunnleggende forskningsprosjekter basert på kvalitative metoder i historie og statsvitenskap
  • kan kritisk og selvstendig forholde seg til faglitteratur
  • kan ta stilling til og begrunne svar på komplekse spørsmål på en klar og velordnet måte
  • kan diskutere komplekse problemstillinger skriftlig og muntlig
  • kan samarbeide om faglige oppgaver, gjøre vurderinger av og gi konstruktive tilbakemeldinger på andres arbeid og forbedre eget arbeid ut fra andres vurderinger
  • kan reflektere metodologisk over kvalitative metoder i historie og statsvitenskap
  • kan formidle sentrale teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil være forelesninger og oppgaveseminarer der studentene arbeider i grupper og individuelt. I forelesningene presenteres sentrale temaer fra deler av pensumtekstene. I seminarene har studentene mulighet til å diskutere og å øve seg i praktisk anvendelse av temaer fra forelesningene. Det gis kollektiv veiledning i seminarene.

Arbeidskrav
  • 2 skriftlige innleveringer i forlengelse av oppgaveseminarene, og én gruppepresentasjon
  • Obligatorisk oppmøte på gruppepresentasjon.
Vurdering

4-timers individuell skriftlig skoleeksamen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100%
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
INT2005 Vitenskapsteori og metode
10
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for rettsvitenskap, filosofi og internasjonale studier