INT1022 Global samtidshistorie: verden siden 1989

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Emnet er det siste i historiesekvensen i bachelorstudiet Internasjonale studier. Studentene forventes å skaffe seg en oversikt over sentrale begivenheter og utviklingstrekk i verden siden kommunismens sammenbrudd.

Det legges vekt på trening i kildekritikk, argumentasjon og skriving, kombinert med mer inngående studium av følgende temaer:

Kommunismens fall

  • Kommunismens sammenbrudd i Øst-Europa og Sovjetunionen. Hvorfor overlevde ikke Sovjetunionen kommunismens sammenbrudd?
  • Økonomisk overgang fra kommunismen til kapitalismen
  • Tysklands gjenforening
  • Etablering av nye politiske systemer i den tidligere Østblokken
  • Ringvirkninger av kommunismens sammenbrudd utenfor Europa

 

Amerikansk geopolitisk og økonomisk hegemoni på 1990- og 2000-tallet

  • Den «nye verdensorden» ledet av USA.
  • Andre verdensdeler i den nye verdensorden. Hvordan forholdte andre land seg til amerikansk makt?
  • Økonomisk globalisering
  • Utfordringer til amerikansk makt: 9/11, Afghanistan, Irak, den globale finanskrisen

Globale politiske trender siden 1989

  • Demokratiseringsprosesser
  • Populisme
  • Autoritarianismens retur

Dalende amerikansk hegemoni og nye globale og regionale makter

  • Kina som fremvoksende supermakt. Hva står bak Kinas spektakulære økonomiske og geopolitiske fremgang?
  • Globalt og regionalt hegemoni i teori og praksis
  • Kina som supermakt i dag og i fremtiden: går vi mot en ny kald krig?
  • Europas og det globale Sørs plass en ny verdensorden
  • Russland og russisk makt i det postsovjetiske området
  • Regionale konflikter med globale ringvirkninger: Palestina-Israel og India-Pakistan 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begivenheter, prosesser og trender i global historie fra 1989 til i dag
  • kjenner til teoretiske problemstillinger og teorier som kan brukes i analyse av globalhistorie
  • har grunnleggende kunnskap om historiografiske debatter og ulike fortolkninger av samtidshistorie
  • har bred kunnskap om kildekritikk og kvalitative historiske metoder
Ferdigheter

Studenten

  • kan diskutere og analysere historiske hendelser siden 1989 på en faglig ansvarlig måte
  • kan kritisk bruke historiske begreper og ta stilling til viktige historiografiske debatter i samtidshistorie
  • kan skrive korte tekster med korrekt bruk av kilder og teoretiske problemstillinger, samt artikulere og klart forklare faglige argumenter
  • kan lese både primær- og sekundærkilder og forstå argumenter, forklare logikken bak argumentene, og vurdere bevis på en kritisk måte
Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere komplekse problemstillinger om historiske hendelser både skriftlig og muntlig
  • kan bruke begreper, teorier og problemstillinger fra globalhistorie i møte med praktiske og teoretiske problemstillinger om internasjonale forhold
  • kan kritisk lese primær- og sekundærkilder og bygge opp sine egne argumenter basert på dem
  • har evne til å forstå komplekse argumenter, artikulere dem på en presis og klar måte og kritisk ta stilling til dem
  • har evne til å sette enkelte hendelser i både historisk og global kontekst og å generalisere fra lokale hendelser til globale prosesser og trender
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av forelesninger og seminarer. Forelesningene gir oversikt over sentrale begreper, teorier og hendelser i verdenshistorie siden 1989. I seminarene øves studentenes evne til å identifisere og oppsummere hovedargumentene i pensumslitteratur, og å foreta kritiske vurderinger av argumentene.

Emnet krever at studentene deltar i forelesninger, leser pensumslitteratur og deltar aktivt i seminarer hvor pensumslitteratur blir analysert og diskutert.

Arbeidskrav

2-3 korte individuelle skriftlige innleveringer på ca. 800-1000 ord hver.

Vurdering

Skriftlig skoleeksamen på 4 timer.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
4 Time(r)
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
INT1013
5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for rettsvitenskap, filosofi og internasjonale studier