INT1012 Globalhistorie I, 1453-1945
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet tar for seg verdenshistorie fra Konstantinopels fall og europeernes “oppdagelse” av Amerika opptil andre verdenskrigs slutt i 1945. Ved å ta et langt historisk perspektiv analyserer studentene sentrale utviklingstrekk og prosesser i globalhistorien.
Dette emnet gir en introduksjon til både års- og bachelorprogrammet i Internasjonale studier, og har tre hovedmål:
- Studentene skal bli kjent med hovedlinjer i globalhistorien i perioden fra det 15. århundret til andre verdenskrig.
- Studentene skal bli fortrolig med noen sentrale begreper i internasjonal politisk og historisk analyse.
- Studentene skal bli kjent med arbeidsformer, oppgavetekniske krav og visse metodologiske utfordringer som er typiske for studier innen samfunnsvitenskap og humaniora.
Blant temaer som dekkes i pensum og undervisning er:
- Økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle perspektiver i historisk analyse.
- Imperier, maktforhold og handel i tidlig moderne tid.
- Framveksten av den moderne stat og det internasjonale statssystemet.
- Begrepene imperium, stat, nasjon, suverenitet, legitimitet, makt og anarki – og deres historiske forhold til hverandre.
- Industrialiseringsprosessen og dens virkninger.
- Modernisering som begrep og som historisk prosess.
- Revolusjonsbegrepet, de politiske revolusjonene i Amerika og Europa, og framveksten av ideologiske hovedretninger: liberalisme, konservatisme og sosialisme.
- Demokrati og demokratisering.
- Nasjonalismen som samlende og splittende kraft.
- Imperialismen før og etter 1850 – europeiskledet globalisering?
- Globalisering, handel og pengepolitikk i første halvdel av det 20. århundret.
- Årsaker til og konsekvenser av den første verdenskrig.
- Kommunismens og fascismens fremgang i mellomkrigstiden.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale politiske, økonomiske og sosiale prosesser og begivenheter som formet verden fra 1453 fram til 1945
- har kunnskap om sentrale teoretiske begreper og argumenter som benyttes i historisk og politisk analyse og problemstillinger knyttet til begrepsdefinisjoner
- har kunnskap om kildekritikk og sentrale begreper i historiske metoder
- kan oppdatere egen faglig kunnskap om global historie
Studenten
- kan sammenligne og drøfte ulike faglige synspunkter
- kan bruke faglige begreper og teorier til å analysere historiske begivenheter og sette samtidige hendelser i historisk kontekst
- kan orientere seg i relevant faglitteratur, utvise kildekritikk og følge faglige henvisningsnormer
- kan bygge opp sammenhengende og velstrukturerte tekster som tilfredsstiller krav for akademisk skriving og følger regler om kildehenvisninger
- kan gjennomføre søk i biblioteksdatabaser
- kan vurdere og analysere både primær- og sekundærkilder
- kan faglig reflektere over og vurdere egne og andres arbeider
- kan justere egen faglig utøvelse under veiledning
Studenten
- har evnen til å reflektere historisk over sentrale spørsmål i internasjonal politikk og politisk økonomi
- kan planlegge og gjennomføre selvstendig akademiske arbeider
- kan samarbeide om faglige oppgaver, gjøre vurderinger av og gi konstruktive tilbakemeldinger på andres arbeid og forbedre eget arbeid ut fra andres vurderinger
- kan formidle faglig kunnskap på en etterrettelig, selvstendig og problemorientert måte
- kan strukturere faglige framstillinger muntlig
- har evnen til kritisk bruk av faglige begreper og uttrykk
- kan kritisk og selvstendig forholde seg til faglitteratur
Læringen foregår gjennom fem typer av læringsaktivitet:
- Selvstendig arbeid med pensumlitteraturen.
- Kollokviegrupper, det vil si grupper som uformelt diskuterer det som tas opp i pensum og/eller undervisning.
- Forelesninger: Her presenterer og problematiserer studieprogrammets lærere og eventuelt gjesteforelesere det sentrale kunnskapsstoffet knyttet til emnets pensum.
- Seminarer: Her skal studentene muntlig presentere og diskutere faglige problemstillinger med bruk av presentasjonsverktøy. Presentasjonene forberedes og gjennomføres gruppevis, med noe veiledning.
- Oppgaveskriving: Studentene pålegges å skrive korte faglige tekster, dels i samarbeid med andre studenter, dels individuelt.
De to første læringsaktivitetene er helt og holdent basert på studentens eget initiativ, mens de tre siste er lærerstyrt.
- Fire individuelle skriftlige innleveringer.
- To gruppeframlegg i seminar.
- Oppmøte i minst 75% av seminarene på emnet.
Alle arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) |
| 100 |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
INT1006 Innføringsemne: Ny verden, nye samfunn, nye tanker | 10 | ||
SHI1003 Verdenskriger og ekstremisme 1914-1945 | 10 | ||
2HISVEEK Verdenskriger og ekstremisme | 10 |