INNOVASJON Nasjonal innovasjonsskole i kommunesektoren

    • Emnekode
      INNOVASJON
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Studiet består av ett emne på 30 studiepoeng, som går over to semestre på deltid.

Undervisninga er organisert i 6 samlinger à 2-3 dager, til sammen 14 dager.

 

Gjennom hele studiet etterstreber vi en kombinasjon av de tre pilarene som studiet bygger på:

  • Teori om innovasjon
  • Kreative teknikker
  • Likemannslæring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale teorier, temaer, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen innovasjonsfaget
  • kunnskap om hva som må til for å få fram ønskede innovasjoner, samt drivkrefter og barrierer for innovasjon
  • kunnskap om betydningen av kognitive og sosialpsykologiske prosesser og kommunikasjon på ulike nivå
  • inngående kunnskap om ledelse av innovasjonsprosesser(bruker- og medarbeiderdrevet innovasjon)
  • inngående kunnskap om utforming av innovasjonsstrategier i kommuner, samt kjennskap til hvordan eksterne aktører kan bidra til å utvikle disse
  • kunnskap om hvordan innovasjoner mottas og spres, og hvilke forhold som påvirker det
  • kunnskap om innovasjon som del av den offentlige politikken
  • kjennskap til ulike verktøy og metoder (kreative prosesser og rammer) for gjennomføring av innovasjonsprosesser
  • kjennskap til hvordan teknologi kan brukes i kunnskapsbygging og – deling internt og eksternt i innovasjonsarbeid
Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for hva innovasjon er, forskjellige analytiske tradisjoner innen innovasjon og hva som er spesielt for innovasjon i offentlig sektor og i kommunene.
  • analysere teoretiske innsikter og det knytte til egen arbeidshverdag i kommunene
  • anvende kreative teknikker og metoder til å fremme innovative problemløsninger på tvers av fag og bransjer
Generell kompetanse

Studenten har

  • god forståelse av teorier, metoder og mekanismer innen innovasjonsprosesser, med særlig vekt på kommunen som arena
  • evne til refleksjon over egen rolle i arbeidet med innovasjon og innovasjonsprosesser
  • evne til vurdering av metoder for planlegging, organisering og implementering av innovasjon
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger, dialog, gruppearbeid, presentasjon og drøfting i plenum m.m. Den pedagogiske tilnærmingen tar utgangspunkt i studentenes forståelse og arbeidsoppgaver, og har som mål å styrke handlingskompetansen deres knyttet til å oversette kunnskap til handling.

En sentral del av handlingskompetansen er å kunne ta i bruk relevante ressurser for å initiere og gjennomføre innovasjonsarbeid. Det er lagt vekt på praktiske øvinger med utgangspunkt i deltakerne sine praksisfelt. Det blir forventet at deltakerne jobber med studiet på egenhånd og i grupper mellom samlingene.

Studiet bygger på at studentens læring skal ha utgangspunkt i den praktiske arbeidssituasjonen og praktiske behov for innovasjon i kommunen.

Studentene skal utarbeide en prosjektoppgave i grupper med utgangspunkt i en utviklingsoppgave som er relevant for eget arbeidsfelt og som vil være sentral i studiets arbeidsprosess. Gjennom prosjektet skal studentene lære hvordan innovasjon kan gjennomføres og formidles ved å arbeide med prosjektet strategisk, praktisk og formidlingsrettet. Studentene skal også drøfte og bidra i andre studenters prosjekter. Det gis veiledning knyttet til prosjektoppgaven.

Obligatoriske aktiviteter

Studentene skal ha deltatt aktivt i utarbeiding og presentasjon av et innovasjonsprosjekt gjennom hele studiet. Aktivitetene i prosjektarbeidet er inndelt i fire arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med muntlig justerende
ECTS - A-F
Gruppe
  • Alle
Eksamen

Eksamen består av to deler:

1. En gruppeoppgave basert på innovasjonsprosjektet som kommunene jobber gjennom hele studiet. Oppgaven skal kobles mot utfordringer og utvikling som er relevant for kommunen. Det blir gitt veiledning fra faglærere underveis.

2. Muntlig eksamen i grupper brukes for justering av karakteren.

Det blir gitt en samlet karakter for oppgaven og muntlig eksamen.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
INN3049
15
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Nasjonal innovasjonsskole i kommunesektoren
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)