INN3049 Samskaping av innovasjon

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      INN3036 Perspektiver på innovasjon og innovasjonsproesser eller tilsvarende 

Emnets innhold

Emnet vektlegger sentrale problemstillinger og faglige perspektiver knyttet til samskaping (co-creation) av innovasjon. Vi vil se på betydningen av samspillet mellom kunder/brukere og virksomhetene som kilde til innovasjon.  

Primært vektlegges organisasjons- og ledelsesutfordringer knyttet til samskaping for å løse komplekse og sammensatte samfunnsutfordringer som for eksempel klima, emigrasjon, en aldrende befolkning, økt urbanisering mv. Dette innebærer involvering av innbyggere, næringsliv, frivillighet og andre lokalsamfunnsaktører i innovasjonsprosesser.  

Det teoretiske rammeverket gir grunnlag for å identifisere ulike aktører/interessenter som vil være relevante i samskapende innovasjonsprosesser. Fokuset settes på betydningen av å utvikle tverrfaglig kunnskap og også utfordringer dette medfører for samskaping. Studentene vil jobbe med ulike metodikker som benyttes i innovasjonsprosesser, og få innsikt i de muligheter og begrensninger som ligger i anvendelse av denne type verktøy i samskaping.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:  

 

Kunnskap

Studenten 

  • kjenner til sentrale teorier og begreper fra litteraturen som samskaping (co-creation), samskaping av innovasjon, åpen innovasjon, og metode for samskaping  
  • har inngående kunnskap om hvordan organisasjoner jobber med samskapende innovasjonsprosesser og ulike former for tilnærminger og metoder som kan benyttes  
  • kjenner til hvilke faktorer som skaper motstand/hindrer eller muliggjør samskapingen 
Ferdigheter

Studenten 

  • kan bruke teoretiske modeller og verktøy for å legge til rette for samskapende innovasjonsprosesser  
  • kan reflektere over og analysere endringer i kunder/brukeres behov og preferanser 
  • kan identifisere faktorer som kan virke hemmende eller fremmende for samskaping og innovasjon 
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan planlegge for en praktisk workshop, og anvende ulike innovasjonsmetoder i praksis 
  • kan anvende sine kunnskaper gjennom kritiske perspektiver for å utforme faglige problemstillinger innen samskapende innovasjon, både selvstendig og sammen med andre 
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, presentasjoner og oppgaveskriving. Studentene vil også jobbe med en workshop med bakgrunn i en aktuell problemstilling fra en organisasjon. Studentene skal ta i bruk innovasjonsverktøy. 

Studentene er forventet å ta aktivt del i forelesninger og seminarer på studiestedet. Arbeidskrav er obligatoriske. Forventet arbeidsinnsats for emnet er ca. 200 timer (jfr. ECTS-standard). 

Arbeidskrav

To arbeidskrav: 

  • 1 skriftlig arbeidskrav (gruppearbeid) 
  • Obligatorisk deltakelse i workshop/seminarer  
Vurdering

2 dagers individuell hjemmeeksamen (48 timer).

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring