INN3039 Kvalitativ metode

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Arbeidsprosessene i samfunnsvitenskapelig forskning - herunder forskningsdesign, designkriterier, problemformuleringer og analytiske kategorier
  • Problemutforming, forskningsdesign, bearbeiding, analyse og tolkning av kvalitative data
  • Vitenskap, etikk og retningslinjer for datainnsamling og personvern
  • Kvalitative intervjuer og fokusgruppeundersøkelser

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kvalitative forskningsprosesser, utforming og forskningsdesign 
  • har inngående kunnskap for å være i stand til å bruke begreper diskutert i en teori, formulere en intervjuguide og gjennomføre et intervju 
  • har inngående kunnskap om hvordan analysere teoretiske begreper og skape nye begreper, samt å diskutere forholdene mellom disse begrepene, samtidig som grensene og forutsetningene for disse forklares 
  • har inngående kunnskap om hvordan kvalitativ vitenskapsteori og metodevalg rapporteres gjennom egen forskning 
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk analysere og vurdere bruken av kvalitative informasjonskilder i egne og andres undersøkelser, og kan formulere og utvikle kvalitative problemstillinger 
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kvalitative metoder og teknikker 
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen, kan velge forskningsmetode baserte på problemstilling og behersker metoder for å samle inn, bearbeide og analysere kvalitative data 
  • har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre samfunnsvitenskapelige undersøkelser, samt kan vurdere andres arbeider 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere, samt ta stilling til etiske problemer knyttet til egne og andres kvalitative undersøkelser 
  • kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling innenfor kvalitative analyser 
  • kan kommunisere og diskutere kvalitative problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor samfunnsvitenskapelig forskning
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminar, gruppearbeid, oppgaveløsing. 

Det forventes at studentene møter til ukentlig undervisning og deltar aktivt i undervisningsopplegget. Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Arbeidskrav

En skriftlig gruppeoppgave.  

Vurdering

Individuell semesteroppgave som omfatter både teori og analyse.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
3MSM120 Kvalitativ metode
7,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring