INN3037 Organisering og ledelse av innovasjoner
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Organisasjonsvitenskapens begreper, teorier og modeller
- Ulike skoleretninger og forskningstradisjoner innen organisasjonsvitenskap
- Historisk utvikling innen organisasjonsvitenskap
- Trender og utviklingstrekk innen organisasjon og ledelse, nasjonalt og internasjonalt
- Særpreg, styrker og svakheter ved ulike organisasjonsformer
- Strategi og ledelse, endring og omstilling
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om de viktigste skoleretningene og forskningstradisjonene innen organisasjonsvitenskap, samt de vitenskapsteoretiske forutsetningene for disse
- har inngående kunnskap om sentrale teorier og modeller innenfor organisasjonsvitenskap
- har kunnskap om ledelse og relevante ledelsesteorier med fokus på å utvikle arbeidsorganisasjonen
- har kunnskap om endringsprosesser og innovasjon i organisasjoner
- kan reflektere historisk-kontekstuelt over moderne organisasjoner
Studenten
- kan analysere og kritisk belyse en organisasjon fra flere teoretiske perspektiver
- kan analysere og foreslå hvordan en organisasjon bør designes og utformes med tanke på å skape innovasjoner
- kan forholde seg både kritisk og resultatsøkende med hensyn til hvordan en organisasjon bør styres og ledes
Studenten
- kan reflektere omkring etikk, holdninger og verdier som er viktige i organisasjoner
- kan delta i faglig debatt om organisasjonsvitenskapens utvikling
- organisasjonsteoretiske problemstillinger og organisasjoners praktiske problemer
- kan forholde seg kritisk og reflektert til faget og har forutsetninger for å ta gode og selvstendige beslutninger i dialog med ansatte og ledere
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i grupper og diskusjoner. Mellom undervisningsøktene skal studentene arbeide med oppgaver og selvstudier. Faste kollokviegrupper anbefales.
Det forventes at studentene møter til ukentlig undervisning og deltar aktivt i undervisningsopplegget. Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 24 Time(r) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet