INN3036 Perspektiver på innovasjon og innovasjonsprosesser
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet har to hovedretninger:
1) Relasjoner mellom organisasjoner og deres betydning for innovasjon. Denne retningen handler om å forstå de systemiske perspektiver og vil blant annet fokusere på:
- Geografiske forhold
- Sektorielle forhold
2) Innovasjonsprosesser i organisasjoner – fra idé, utvikling til implementering. Denne retningen handler om å forstå hvordan organisasjoner utvikler kunnskap og innoverer:
- Eksterne og interne drivere til innovasjon
- Ledelsens rolle i innovasjon
- Tjenestedesign som verktøy for innovasjon
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om perspektiver og teorier for innovasjon og innovasjonsprosesser i organisasjoner
- har kunnskap om hvordan egenskaper ved sektor og sted påvirker innovasjon
- har inngående kunnskap om hvordan innovasjonsprosesser organiseres og motiveres
- har kunnskap om sentrale aktører i innovasjonsprosesser
Studenten
- kan analysere innovasjonssystemer og betydningen av systemiske trekk og nettverk for organisasjoners innovasjonsevne
- behersker prosessperspektiver som analytiske verktøy i empiriske studier av innovasjon
- kan analysere og forstå koblingen mellom å arbeide med innovasjon i organisasjoner og mellom organisasjoner
- kan bearbeide eksisterende teorier om innovasjonsprosesser for å utforme og strukturere relevante faglige problemstillinger
Studenten
- kan tillempe kunnskap og ferdigheter innen innovasjon og innovasjonsprosesser til nye områder
- kan ta initiativ til å kommunisere med forskjellige målgrupper om faglige problemstillinger, analyser og vurderinger om innovasjon
- kan anvende praktiske metoder i idéutviklingsarbeid
Undervisningen består hovedsakelig av forelesninger, seminarer, casearbeid og diskusjoner. Studentene skal også presentere ulike former for oppgaver i klassen, som for eksempel artikler og caseoppgaver. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper og det anbefales bruk av kollokviegrupper.
Det forventes at studentene møter til ukentlig undervisning og deltar aktivt i undervisningsopplegget. Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 375 - 450 timer (i henhold til ECTS-standard).
Arbeidskravene underbygger en prosessorientert tilnærming til læring og omfatter:
- Muntlig presentasjon av artikler for klassen
- Deltakelse på workshops/seminarer hvor refleksjonslogg inngår som en integrert del
- 1-2 individuelle, skriftlige innleveringer
- 1-2 gruppebaserte, skriftlige innleveringer
Emnet er lagt opp for å fremme studentenes læringsprosess, og det vil derfor være flere (integrerte) arbeidskrav i form av deltakelse på seminarer, individuelle og gruppebaserte innleveringer, presentasjoner, og refleksjonslogg. Arbeidskravene presenteres for studentene før oppstart av selve emnegjennomføringen.
3 dager skriftlig hjemmeeksamen, enten individuelt eller i gruppe på to studenter.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) | 3 Dag(er) |
| 100 |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
INN3020 Perspektiver på innovasjon | 7,5 | ||
INN3021 Innovasjonsprosesser i organisasjoner | 7,5 |