IDTD2200 Trenerrollen i toppidretten
- EmnekodeIDTD2200
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2028 Høst, 2029 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Toppidrettskonteksten
- Rolleforståelse som trener i toppidretten og refleksjon over egen trenerfilosofi.
- Evne til å lede seg selv og utøvere
- Relasjoner i og utenfor idretten
- Overganger i trenerrollen
- Helhetlig balanse mellom hverdag og trenerrollen
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om toppidrettskonteksten, inkludert de fysiske, mentale, sosiale, økonomiske og rasjonelle aspektene som påvirker utøvere, trenere og støtteapparatet.
- har kunnskap om hvordan kommunisere effektivt og bygge langsiktige profesjonelle relasjoner med media, sponsorer, arbeidsgivere og andre nøkkelaktører for å støtte utøveres og lagets suksess.
- har kunnskap om hvordan veilede utøvere individuelt i et helhetlig perspektiv
- har kunnskap om hvordan utvikle og opprettholde profesjonelle relasjoner med ulike interessenter, inkludert media, arbeidsgivere og nettverk, for å støtte trenerens og utøverens målsettinger.
- har kunnskap om overganger i trenerkarrieren, som å gå fra junior- til elitesegmentet, eller fra assisterende trener til hovedtrener, samt forstå overgangen fra utøver til trener.
- har kunnskap om hvordan utøve effektiv ledelse i komplekse toppidrettsmiljøer
- har kunnskap om hva som bør være innhold i egen trenerfilosofi
- har kunnskap om kritisk kildevurdering
Studenten
- kan anvende refleksjonsmetoder og kritisk vurdering for å kontinuerlig videreutvikle sin egen trenerfilosofi med et helhetlig fokus på utøverutvikling.
- har evne til effektiv selvledelse og opprettholde en helhetlig balanse mellom trenerrollen og personlig liv for å sikre langsiktig prestasjon og trivsel
- kan integrere egen utviklede trenerfilosofi i det daglige arbeidet, og sikre en helhetlig tilnærming til utøverne
- kan håndtere overganger i trenerkarrieren for å sikre egen utvikling og prestasjon som trener
- kan bruke vurdere kilder kritisk, og bygge en strukturert argumentasjon i akademiske tekster.
Studenten
- har evne til å opprettholde en sunn balanse mellom profesjonelle forpliktelser som toppidrettstrener og personlig velvære, for å sikre bærekraft i en krevende karriere.
- har evne til å utvikle og vedlikeholde et profesjonelt nettverk som støtter langsiktig karriereutvikling, både nasjonalt og internasjonalt, og benytte dette nettverket til å fremme toppidrettsutøvelsen.
- har evne til å tilpasse seg ulike roller og ansvarsområder i løpet av trenerkarrieren, inkludert overganger mellom nivåer og roller, og utvikle strategier for å håndtere disse overgangen på en proaktiv måte.
- har evne til å forstå rollen som trener i toppidretten og i etableringen av et treningsmiljø
- har en analytisk og kritisk tilnærming til egen praksis og kan ta faglig og vitenskapelig informerte valg
- Digitale forelesninger
- Læringsstier
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid
- Skriftlige arbeider
- Praktisk undervisning
- Gjennomføre 2-5 læringsstier
- Presentere egen trenefilosofi individuelt eller i grupper
- 80% deltakelse på undervisning i forbindelse med samling
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
|
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet