IDTD2200 Trenerrollen i toppidretten

    • Emnekode
      IDTD2200
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2028 Høst, 2029 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
Emnets innhold
  • Toppidrettskonteksten
  • Rolleforståelse som trener i toppidretten og refleksjon over egen trenerfilosofi.
  • Evne til å lede seg selv og utøvere
  • Relasjoner i og utenfor idretten
  • Overganger i trenerrollen
  • Helhetlig balanse mellom hverdag og trenerrollen

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om toppidrettskonteksten, inkludert de fysiske, mentale, sosiale, økonomiske og rasjonelle aspektene som påvirker utøvere, trenere og støtteapparatet.
  • har kunnskap om hvordan kommunisere effektivt og bygge langsiktige profesjonelle relasjoner med media, sponsorer, arbeidsgivere og andre nøkkelaktører for å støtte utøveres og lagets suksess.
  • har kunnskap om hvordan veilede utøvere individuelt i et helhetlig perspektiv
  • har kunnskap om hvordan utvikle og opprettholde profesjonelle relasjoner med ulike interessenter, inkludert media, arbeidsgivere og nettverk, for å støtte trenerens og utøverens målsettinger.
  • har kunnskap om overganger i trenerkarrieren, som å gå fra junior- til elitesegmentet, eller fra assisterende trener til hovedtrener, samt forstå overgangen fra utøver til trener.
  • har kunnskap om hvordan utøve effektiv ledelse i komplekse toppidrettsmiljøer
  • har kunnskap om hva som bør være innhold i egen trenerfilosofi
  • har kunnskap om kritisk kildevurdering
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende refleksjonsmetoder og kritisk vurdering for å kontinuerlig videreutvikle sin egen trenerfilosofi med et helhetlig fokus på utøverutvikling.
  • har evne til effektiv selvledelse og opprettholde en helhetlig balanse mellom trenerrollen og personlig liv for å sikre langsiktig prestasjon og trivsel
  • kan integrere egen utviklede trenerfilosofi i det daglige arbeidet, og sikre en helhetlig tilnærming til utøverne
  • kan håndtere overganger i trenerkarrieren for å sikre egen utvikling og prestasjon som trener
  • kan bruke vurdere kilder kritisk, og bygge en strukturert argumentasjon i akademiske tekster.
Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å opprettholde en sunn balanse mellom profesjonelle forpliktelser som toppidrettstrener og personlig velvære, for å sikre bærekraft i en krevende karriere.
  • har evne til å utvikle og vedlikeholde et profesjonelt nettverk som støtter langsiktig karriereutvikling, både nasjonalt og internasjonalt, og benytte dette nettverket til å fremme toppidrettsutøvelsen.
  • har evne til å tilpasse seg ulike roller og ansvarsområder i løpet av trenerkarrieren, inkludert overganger mellom nivåer og roller, og utvikle strategier for å håndtere disse overgangen på en proaktiv måte.
  • har evne til å forstå rollen som trener i toppidretten og i etableringen av et treningsmiljø
  • har en analytisk og kritisk tilnærming til egen praksis og kan ta faglig og vitenskapelig informerte valg
Arbeids- og undervisningsformer
  • Digitale forelesninger
  • Læringsstier
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Skriftlige arbeider
  • Praktisk undervisning
Obligatoriske aktiviteter
  1. Gjennomføre 2-5 læringsstier
  2. Presentere egen trenefilosofi individuelt eller i grupper
  3. 80% deltakelse på undervisning i forbindelse med samling
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Bachelor i idrett - spesialisering i trenerrollen
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)