IDTD2101 Fordypningsidrett med trenerpraksis 3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår, 2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Fordypningsidrett med trenerpraksis 2.
- Prestasjonsutvikling
- Trenerfilosofi
- Helhetlig utvikling
- Treningsplanlegging
- Tekniske hjelpemidler
- Utøveres sikkerhet og trygghet
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om toppidrettens «kunnskapsbasert- og overført praksis» for sin fordypningsidrett
Studenten
- kan lede sentrale prosesser i rollen som hovedtrener
- kan analysere, justere og evaluere trening som strekker seg over tid, i tråd med faglig kunnskap og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrettsfeltet
- kan anvende pedagogiske, fysiologiske, psykologiske, tekniske og analytiske verktøy til optimalisering av prestasjoner i egen fordypningsidrett
- kan utvikle balanserte og kvalifiserte treningsopplegg som legger til rette for at 24-timersutøveren kan utvikle topprestasjoner
- kan evaluere og diskutere «toppidrettens praksiser» i sin fordypningsidrett
- kan kommunisere og samarbeide med utøvere, trenere, støtteapparat, klubb foreldre og andre aktører for å lede effektive utviklingsprosesser og prestasjonsmiljøer
- kan evaluere og reflektere over egen trenerkompetanse i forhold til de krav som stilles på høyere nivå i fordypningsidretten
- kan uttrykke og diskutere egen trenerfilosofi
Studenten
- kan med bakgrunn i kunnskap fra idrettsvitenskap og idrettsspesifikk kompetanse kritisk vurdere ulike løsninger, og foreta reflekterte og begrunnede valg som trener
- kan oppsøke og organisere samarbeid med andre kompetansemiljøer, og oppsøke og benytte seg av relevant faglitteratur for å utvikle seg som trener
- kan sette seg inn i klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidé og sentrale bestemmelser for idretten, og kan evaluere og vurdere disse med utgangspunkt i faglitteratur og egen trenerfilosofi
- har en kritisk og nysgjerrig holdning til idrettsfaglige og praktiske problemstillinger, og er en aktiv og reflekterende bidragsyter til at klubbens virksomhet er i kontinuerlig utvikling
- fremviser en profesjonell atferd som trener i tråd med etiske retningslinjer, og ivaretar utøveres fysisk og psykososial trygghet, velferd og sikkerhet
- Trenerpraksis i klubb
- Observasjon
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid
- Skriftlige arbeider
- Praksisbesøk
Studenten skal ha trenerpraksis i minimum 90 timer i en valgt fordypningsidrett, som tilfredsstiller kravet til trenerpraksis på Trener 3 (nivå 3) i Trenerløypa. Fordypningsidrett velges blant idretter som er organisert i Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF).
- Minimum 90 timer trenerpraksis
- Deltagelse på 2-4 veiledninger
- Praksisrapport som blant annet inneholder:
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av trening over tid
- Skriftlig oppgave knyttet til problemstilling fra observasjon av et toppidrettsmiljø eller en topptrener
- Skriftlig oppgave knyttet til kompetanseanalyse og trenerfilosofi
- Aktiv deltagelse på studentstyrt praktisk økt
Digital, individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring. Eksamen vurderes som helhet med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. Det forutsettes at både praktisk-metodisk del og muntlig høring er bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Praktisk metodisk del består av video- og lydopptak av egen økt som leveres i forkant av muntlig høring.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen | ECTS - A-F | Individuell |