IDTD2012 Trenerpraksis 3

    • Emnekode
      IDTD2012
    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2027 Høst, 2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      IDTD2011 Trenerpraksis 2

Emnets innhold
  • 90 t trenerpraksis i egen fordypningsidrett
  • Prestasjonsutvikling
  • Trenerfilosofi
  • Helhetlig utvikling
  • Treningsplanlegging
  • Tekniske hjelpemidler
  • Utøveres sikkerhet og trygghet

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om metoder for evaluering og forbedring av treningsprosesser basert på teknologisk analyse.
  • har kunnskap om prinsipper for mental helse og selvregulering for både trenere og utøvere.
  • har kunnskap om hvordan man vurderer pålitelighet og relevans av kilder
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende treningsverktøy for å støtte utøveres fysiske og mentale utvikling.
  • kan tilpasse treningsøkter for å redusere stress og fremme mental balanse i utøvergruppen.
  • kan bruke coaching som metode for å lede utøvere
  • kan anvende pedagogiske, fysiologiske, psykologiske, tekniske og analytiske verktøy til optimalisering av prestasjoner i egen fordypningsidrett
  • kan evaluere og reflektere over egen trenerkompetanse i forhold til de krav som stilles på høyere nivå i fordypningsidretten
  • kan formidle og diskutere egen trenerfilosofi
  • kan kontinuerlig tilpasse egen trenerrolle med vekt på både personlig og profesjonell vekst.
  • kan analysere, justere og evaluere trening som strekker seg over tid, i tråd med faglig kunnskap og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrettsfeltet
  • kan bruke pensumlitteratur og andre gode kilder, som vitenskapelige artikler, for å sammenligne informasjon og utvikle en mer nyansert forståelse
Generell kompetanse

Studenten

  • kan med bakgrunn i kunnskap fra idrettsvitenskap og idrettsspesifikk kompetanse kritisk vurdere ulike løsninger, og foreta reflekterte og begrunnede valg som trener
  • kan sette seg inn i klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidé og sentrale bestemmelser for idretten, og kan evaluere og vurdere disse med utgangspunkt i faglitteratur og egen trenerfilosofi
  • har en kritisk og nysgjerrig holdning til idrettsfaglige og praktiske problemstillinger, og er en aktiv og reflekterende bidragsyter til at klubbens virksomhet er i kontinuerlig utvikling
  • demonstrerer profesjonell atferd som trener og ivaretar trygghet, velferd og sikkerhet for sine utøvere
  • kan vurdere troverdigheten av ulike kilder
Arbeids- og undervisningsformer
  • Trenerpraksis i klubb
  • Observasjon
  • Veiledning
  • Individuelt arbeid
  • Skriftlige arbeider

Studenten skal ha trenerpraksis i minimum 90 timer i en valgt fordypningsidrett, som tilfredsstiller kravet til trenerpraksis på Trener 2 (nivå 2) i Trenerløypa. Fordypningsidrett velges blant idretter som er organisert i Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF), eller andre samarbeidspartnere.

Obligatoriske aktiviteter
  1. Minimum 90 timer trenerpraksis
  2. Deltagelse på 2 veiledninger
  3. Skriftlig oppgave knyttet til problemstilling fra observasjon av et toppidrettsmiljø eller en topptrener
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Bachelor i idrett - spesialisering i trenerrollen
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)