IDTD2010 Trenerrollen i ungdomsidretten

    • Emnekode
      IDTD2010
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
Emnets innhold
  • Ungdomsidrettskonteksten
  • Rolleforståelse som trener i ungdomsidretten og refleksjon over egen trenerfilosofi.
  • Overganger i ungdomsidretten
  • Allsidighet og spesialisering
  • Inkludering i idrett
  • Trygg idrett
  • Utøverutvikling
  • Utøvertriangelet
  • Ungdom i vekst og utvikling
  • Sunn idrett og anti doping

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om den spesifikke konteksten til ungdomsidretten
  • har kunnskap om antidopingarbeid
  • har kunnskap om prinsippene bak fysisk, mental og sosial utvikling hos ungdom, samt kjenne til fordeler og ulemper ved allsidighet versus tidlig spesialisering i idrett.
  • har kunnskap om hvordan treneren skaper inkluderende og trygge idrettsmiljøer som fremmer ungdoms velvære og mestring
  • har kunnskap om hva som kjennetegner utøverutvikling i ungdomsidretten, samt kunne forstå og anvende konseptet om utøvertriangelet (trener-utøver-foreldre) for å støtte helhetlig utvikling.
  • har kunnskap om kilders pålitelighet og relevans og om forskjellen mellom primær- og sekundærkilder.
Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for vellykkede overganger i ungdomsidretten, f eks barneidrett- ungdomsidrett og junior-senior
  • kan legge til rette for treningsmiljøer som fremmer unges fysiske, mentale og sosiale utvikling
  • kan implementere strategier for inkludering og trygghet i idretten, med fokus på å forebygge frafall
  • kan reflektere over hvordan fremme allsidighet eller spesialisering, basert på utøverens langsiktige utvikling og målsettinger.
  • kan bruke prinsipper for utøverutvikling i praksis, og etablere et effektivt samarbeid mellom trener, utøver og foreldre for å støtte utøverens helhetlige utvikling.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan egen trenerrolle og trenerfilosofi påvirker ungdomsutøvernes utvikling og trivsel.
  • har evne til å forstå rollen som trener i ungdomsidretten og i etableringen av et treningsmiljø
Arbeids- og undervisningsformer
  • Digitale forelesninger
  • Læringsstier
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Skriftlige arbeider
  • Praktisk undervisning
  • Seminar
Obligatoriske aktiviteter
  1. Gjennomføre 2-5 læringsstier
  2. Seminar knyttet til trygg idrett
  3. 80% deltakelse på undervisning i forbindelse med samling
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Bachelor i idrett - spesialisering i trenerrollen
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)