IDTD2010 Trenerrollen i ungdomsidretten
- EmnekodeIDTD2010
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Ungdomsidrettskonteksten
- Rolleforståelse som trener i ungdomsidretten og refleksjon over egen trenerfilosofi.
- Overganger i ungdomsidretten
- Allsidighet og spesialisering
- Inkludering i idrett
- Trygg idrett
- Utøverutvikling
- Utøvertriangelet
- Ungdom i vekst og utvikling
- Sunn idrett og anti doping
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om den spesifikke konteksten til ungdomsidretten
- har kunnskap om antidopingarbeid
- har kunnskap om prinsippene bak fysisk, mental og sosial utvikling hos ungdom, samt kjenne til fordeler og ulemper ved allsidighet versus tidlig spesialisering i idrett.
- har kunnskap om hvordan treneren skaper inkluderende og trygge idrettsmiljøer som fremmer ungdoms velvære og mestring
- har kunnskap om hva som kjennetegner utøverutvikling i ungdomsidretten, samt kunne forstå og anvende konseptet om utøvertriangelet (trener-utøver-foreldre) for å støtte helhetlig utvikling.
- har kunnskap om kilders pålitelighet og relevans og om forskjellen mellom primær- og sekundærkilder.
Studenten
- kan legge til rette for vellykkede overganger i ungdomsidretten, f eks barneidrett- ungdomsidrett og junior-senior
- kan legge til rette for treningsmiljøer som fremmer unges fysiske, mentale og sosiale utvikling
- kan implementere strategier for inkludering og trygghet i idretten, med fokus på å forebygge frafall
- kan reflektere over hvordan fremme allsidighet eller spesialisering, basert på utøverens langsiktige utvikling og målsettinger.
- kan bruke prinsipper for utøverutvikling i praksis, og etablere et effektivt samarbeid mellom trener, utøver og foreldre for å støtte utøverens helhetlige utvikling.
Studenten
- kan reflektere over hvordan egen trenerrolle og trenerfilosofi påvirker ungdomsutøvernes utvikling og trivsel.
- har evne til å forstå rollen som trener i ungdomsidretten og i etableringen av et treningsmiljø
- Digitale forelesninger
- Læringsstier
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid
- Skriftlige arbeider
- Praktisk undervisning
- Seminar
- Gjennomføre 2-5 læringsstier
- Seminar knyttet til trygg idrett
- 80% deltakelse på undervisning i forbindelse med samling
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet