IDTD2004 Organisering og ledelse i idrett
- EmnekodeIDTD2004
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2027 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Verdimessige og etiske problemstillinger innenfor idrettsfeltet
- Konflikthåndtering, personalledelse med vekt på helse, miljø og sikkerhet (HMS)
- Forståelse for eget lederskap
- Prestasjonsutvikling fra et organisasjons- og ledelsesperspektiv
- Flernivå ledelse i idrettsorganisasjoner
- Organisasjonskultur
- Casestudielogikk – både i forskning og evalueringsarbeid
- Administrativ ledelse av idrettsorganisasjoner
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om generelle perspektiver på organisering og ledelse
- har kunnskap om planlegging og gjennomføring av idrettsarrangementer
- har kunnskap om hvordan makt, verdier og etikk påvirker ledelse i trenerrollen
- har kunnskap om prestasjonsutvikling og -ledelse fra et organisasjonsperspektiv
- har kunnskap om personalledelse i idretten
Studenten
- kan planlegge, organisere og gjennomføre et idrettsarrangement
- kan organisere og lede grupper og enkeltpersoner for å skape en felles retning som gjør det enklere å nå målene.
- kan skape og forankre en organisasjonskultur som bygger på idrettens verdigrunnlag
- kan utvikle kritisk tenkning, samt vurdere evidensbasert kunnskap kontra desinformasjon
Studenten
- har innsikt i etiske problemstillinger innenfor idrettsfeltet
- har kompetanse til å organisere og lede utøvere, trenere, støtteapparat og signifikante andre i egen fordypningsidrett, slik at utøverne utvikler selvstendighet og i større grad kan få realisert sitt potensiale
- har en profesjonell holdning til trener- og lederrollen, og gjør begrunnede og reflekterte valg basert på faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
- kan bidra til kvalitet og utvikling av klubbens virksomhet gjennom aktiv deltagelse i diskusjoner, beslutningsprosesser og evalueringsarbeid
- har kompetanse til å håndtere konflikter
- har en analytisk og kritisk tilnærming til egen praksis og kan ta faglig og vitenskapelig informerte valg med utgangspunkt i ledelse
- kan vurdere, tolke og formidle forskningsresultater både muntlig og skriftlig
- Digitale forelesninger
- Problembasert læring
- Casearbeid
- Seminar
- Individuelt arbeid
- Skriftlige arbeider
- Gruppearbeid
- Et skriftlig arbeid
- Deltagelse i planlegging og gjennomføring av et idrettsarrangement
- 80% aktiv deltakelse på undervisning i forbindelse med samling
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet