IDTD1012 Pedagogikk og didaktikk

    • Emnekode
      IDTD1012
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Høst, 2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
Emnets innhold
  • Teorier om læring
  • Idrettsdidaktikk
  • Kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse
  • Helhetlig menneskesyn
  • Utøversamtalen
  • Lede utøvere
  • Coaching, veiledning og instruksjon som metode
  • Paraidrett
  • Idrett som sosialiseringsarena
  • Veilederrollen
  • Observasjon som metode og forskning på egen praksis

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teorier om læring og utvikling i idretten.
  • har kunnskap om idrettsdidaktikk for planlegging, gjennomføring og evaluering av treningsøkter tilpasset ulike målgrupper og nivåer.
  • har kunnskap om prinsipper for effektiv kommunikasjon og relasjonskompetanse for å bygge utviklende treningsmiljøer.
  • har kunnskap om paraidrett, regelverk og tilpasning av treningsmetoder
  • har kunnskap om coaching, veiledning og instruksjon, og når disse metodene er effektive i utøverutvikling.
  • har kunnskap om idrettens rolle som sosialiseringsarena.
  • har kunnskap om veilederrollen og hvordan veiledning kan støtte andre trenere.
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke teorier om læring og utvikling i idretten og tilpasse treningsmetoder og veiledning til utøvernes ulike behov og utviklingsnivåer.
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere treningsøkter, tilpasset ulike målgrupper og prestasjonsnivåer
  • kan bruke effektiv kommunikasjon og relasjonskompetanse for å bygge utviklende treningsmiljøer
  • kan anvende coaching, veiledning og instruksjon som metoder for utøverutvikling og støtte andre trenere i deres utvikling gjennom refleksjon og læring.
  • kan bruke idretten som sosialiseringsarena for å fremme inkludering, fellesskap og sosial utvikling.
  • kan lese, forstå og diskutere idrettspedagogisk forskning, vurdere kilders troverdighet og bruke korrekt referansestil i skriftlige oppgaver
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke kunnskap om læring, utvikling og kommunikasjon til å skape inkluderende og utviklende treningsmiljøer.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Individuelt arbeid
  • Artikkellesing
  • Digitale forelesninger
  • Problembasert læring
  • Skriftlige arbeider
  • Gruppearbeid
  • Veiledning
  • Praktisk arbeid
  • Seminarer
  • Læringsstier
Obligatoriske aktiviteter
  1. Individuell skriftlig oppgave med tema innenfor trenerrollen lagidrett, trenerrollen individuell idrett
  2. Planlegge, gjennomføre og evaluere en økt som er tilpasset parautøvere i egen fordypningsidrett
  3. Prosjektarbeid med observasjon som metode, med påfølgende individuell muntlig presentasjon
  4. 80% deltakelse på undervisning i forbindelse med samling
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Eksamen

Digital, individuell muntlig hjemmeeksamen som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.                            

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
1IP01 Idrettspedagogikk
10
1.8.25
IDTD1008 Idrettspedagogikk
10
1.8.25
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Bachelor i idrett - spesialisering i trenerrollen
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)