IDTD1012 Pedagogikk og didaktikk
- EmnekodeIDTD1012
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Høst, 2028 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Teorier om læring
- Idrettsdidaktikk
- Kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Helhetlig menneskesyn
- Utøversamtalen
- Lede utøvere
- Coaching, veiledning og instruksjon som metode
- Paraidrett
- Idrett som sosialiseringsarena
- Veilederrollen
- Observasjon som metode og forskning på egen praksis
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om teorier om læring og utvikling i idretten.
- har kunnskap om idrettsdidaktikk for planlegging, gjennomføring og evaluering av treningsøkter tilpasset ulike målgrupper og nivåer.
- har kunnskap om prinsipper for effektiv kommunikasjon og relasjonskompetanse for å bygge utviklende treningsmiljøer.
- har kunnskap om paraidrett, regelverk og tilpasning av treningsmetoder
- har kunnskap om coaching, veiledning og instruksjon, og når disse metodene er effektive i utøverutvikling.
- har kunnskap om idrettens rolle som sosialiseringsarena.
- har kunnskap om veilederrollen og hvordan veiledning kan støtte andre trenere.
Studenten
- kan bruke teorier om læring og utvikling i idretten og tilpasse treningsmetoder og veiledning til utøvernes ulike behov og utviklingsnivåer.
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere treningsøkter, tilpasset ulike målgrupper og prestasjonsnivåer
- kan bruke effektiv kommunikasjon og relasjonskompetanse for å bygge utviklende treningsmiljøer
- kan anvende coaching, veiledning og instruksjon som metoder for utøverutvikling og støtte andre trenere i deres utvikling gjennom refleksjon og læring.
- kan bruke idretten som sosialiseringsarena for å fremme inkludering, fellesskap og sosial utvikling.
- kan lese, forstå og diskutere idrettspedagogisk forskning, vurdere kilders troverdighet og bruke korrekt referansestil i skriftlige oppgaver
Studenten
- kan bruke kunnskap om læring, utvikling og kommunikasjon til å skape inkluderende og utviklende treningsmiljøer.
- Individuelt arbeid
- Artikkellesing
- Digitale forelesninger
- Problembasert læring
- Skriftlige arbeider
- Gruppearbeid
- Veiledning
- Praktisk arbeid
- Seminarer
- Læringsstier
- Individuell skriftlig oppgave med tema innenfor trenerrollen lagidrett, trenerrollen individuell idrett
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en økt som er tilpasset parautøvere i egen fordypningsidrett
- Prosjektarbeid med observasjon som metode, med påfølgende individuell muntlig presentasjon
- 80% deltakelse på undervisning i forbindelse med samling
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Digital, individuell muntlig hjemmeeksamen som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
1IP01 Idrettspedagogikk | 10 | 1.8.25 | |
IDTD1008 Idrettspedagogikk | 10 | 1.8.25 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet