IDTD1010 Trenerrollen i barneidretten

    • Emnekode
      IDTD1010
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
Emnets innhold
  • Barneidrettskonteksten
  • Rolleforståelse som trener i barneidretten og refleksjon over egen trenerfilosofi.
  • Trenerrollen og verdigrunnlag
  • Teorier om læring
  • Utøver triangelet
  • Lek som fenomen
  • Didaktisk relasjonstenking
  • Utøverutvikling
  • Motivasjon og vekstfremmende treningsmiljø
  • Ledelse og kommunikasjon
  • Forberedelse til studielivet og studieteknikk
  • Gruppeprosesser, team-kontrakt og samarbeid i team
  • Introduksjon til karrierevei
  • Skriving av faglige tekster, kildekritikk, referanseteknikk, søk og gjenfinning av faglitteratur
  • Bruk av digitale verktøy i læring
  • Utvikling av kritisk tenkning med fokus på evidensbasert kunnskap

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barneidretten som kontekst, inkludert barneidrettsbestemmelsene, barns rettigheter i idretten og foreldre-trener-utøver-relasjonen.
  • har kunnskap om modeller for utøverutvikling, prinsippene bak allsidighet og spesialisering, og hvordan disse påvirker langsiktig utvikling, ferdighetsutvikling og bevegelsesglede hos barn og unge.
  • har kunnskap om barns fysiologiske, kognitive, emosjonelle, sosiale og moralske utvikling, og hvordan motivasjon og vekstfremmende treningsmiljø kan bidra til læring og utvikling.
  • har kunnskap om didaktiske planleggingsverktøy, undervisningsprinsipper, kommunikasjon og lederstiler for å fremme et godt læringsmiljø i idretten.
  • har kunnskap om faktorer som fremmer læring, gruppedynamikk, karriereutvikling og bruk av digitale verktøy for kunnskapsinnhenting.
  • har kunnskap om kildekritikk, kilders opphav, referansesystemer og forskningsbasert kunnskap med vekt på evidens.
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende barneidrettsbestemmelsene i praksis for å sikre barns rettigheter og tilpasse treningsøkter til deres behov ved bruk av fagdidaktiske planleggingsverktøy.
  • kan reflektere over egne verdier som trener og hvordan disse samsvarer med idrettens verdigrunnlag, samt utvikle og tilpasse en trenerfilosofi tilpasset barneidretten.
  • kan anvende og begrunne valg av ulike undervisningsmetoder for å fremme læring og utvikling hos barn i idretten.
  • kan anvende verktøy for oppstart og utvikling av grupper, samt studieteknikker for effektiv læring i høyere utdanning.
  • kan søke, vurdere og henvise til akademisk materiale, bruke pensumlitteratur, referanseføring og kritisk vurdere digitale verktøy i akademiske arbeider.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende barneidrettsbestemmelser og etiske retningslinjer for å skape et trygt, inkluderende og motiverende idrettsmiljø som fremmer barns trivsel, mestring og helhetlige utvikling.
  • kan planlegge og gjennomføre treningsøkter som støtter utøvernes personlige og sportslige utvikling, ved å bruke tilpassede undervisningsmetoder, lederstiler og refleksjon over allsidighet og spesialisering.
  • kan reflektere over egne verdier, bevegelseserfaringer og faglitteratur for å utvikle en trenerfilosofi, og bidra til et talentutviklingsmiljø som balanserer prestasjon og personlig vekst.
  • kan bruke studieteknikker, kritisk tenkning og digitale verktøy for kunnskapsinnhenting
  • kan samarbeide i grupper og anvende av samarbeidsverktøy
  • kan vurdere kilder, bruke av referansesystemer og forstå viktigheten av korrekt kildehenvisning
Arbeids- og undervisningsformer
  • Digitale forelesninger
  • Læringsstier
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Skriftlige arbeider
  • Praktisk undervisning

 

Obligatoriske aktiviteter
  1. 2-5 læringsstier
  2. 2 praktiske økter knyttet til teori
  3. 80% deltakelse på undervisning i forbindelse med samling
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager som vurderes med bokstavkarakterer A-F der E er laveste ståkarakter

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Idrettsutdanning
Studieprogram
Bachelor i idrett - spesialisering i trenerrollen
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)