IDTD1008 Idrettspedagogikk
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Inkludering i norsk idrett og tilpasset fysisk aktivitet
- Læring og utvikling
- Læringsteorier
- Effektiv kommunikasjon
- Idrettsdidaktikk
- Talentbegrepet
- Helhetlig menneskesyn
- Coaching, veiledning og instruksjon som metode
- Sentrale begreper innen kvalitativ forskning
- Observasjon som metode og forskning på egen praksis
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om inkludering i norsk idrett, tilpasset fysisk aktivitet og paraidrett
- forstår ulike teorier knyttet til læring og utvikling i idretten
- har kunnskap om effektiv kommunikasjon for å skape relasjoner, godt samarbeid og gode utviklingsmiljøer
- har kunnskap om sosialisering, helhetlig menneskesyn og coaching som metode
- har forståelse for det utvidede talentbegrepet
- kjenner til hvordan man kan utvikle utøvernes emosjonelle og sosiale kompetanse gjennom idrettsdeltagelsen
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere treningsøkter tilpasset ulike målgrupper med nedsatt funksjonsevne
- kan tilpasse læringsaktiviteter med utgangspunkt i barn og unges kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling
- kan legge til rette for konstruktive læringsprosesser med involvering og medbestemmelse, og gjennom dette bidra til en helhetlig utvikling
- har relasjonelle ferdigheter og kan kommunisere og samhandle med individer og grupper
- kan anvende varierte læringsmetoder og legge til rette for at utøveren selv tar et aktivt ansvar for sin egen lærings- og utviklingsprosess
- kan forstå og diskutere idrettspedagogisk forskning
Studenten
- kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet ved kjennskap til relevante databaser og elektroniske informasjonskilder
- har forståelse for at læring er dynamisk og kan med bakgrunn i dette skape gode betingelser for optimal læring og utvikling for individ og grupper
- Individuelt arbeid
- Artikkellesing
- Digitale forelesninger
- Skriftlige arbeider
- Gruppearbeid
- Veiledning
- Praktisk arbeid
- Seminarer
- Læringsstier
- Individuell skriftlig oppgave
- Planlegge, gjennomføre og evaluere en økt som er tilpasset funksjonshemmede i egen fordypningsidrett
- Forskning på egen praksis gjennom prosjektarbeid med observasjon som metode, med påfølgende individuell muntlig presentasjon
Digital, individuell muntlig hjemmeeksamen som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet