IDTD1008 Idrettspedagogikk

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Inkludering i norsk idrett og tilpasset fysisk aktivitet
  • Læring og utvikling
  • Læringsteorier
  • Effektiv kommunikasjon
  • Idrettsdidaktikk
  • Talentbegrepet
  • Helhetlig menneskesyn
  • Coaching, veiledning og instruksjon som metode
  • Sentrale begreper innen kvalitativ forskning
  • Observasjon som metode og forskning på egen praksis

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om inkludering i norsk idrett, tilpasset fysisk aktivitet og paraidrett
  • forstår ulike teorier knyttet til læring og utvikling i idretten
  • har kunnskap om effektiv kommunikasjon for å skape relasjoner, godt samarbeid og gode utviklingsmiljøer
  • har kunnskap om sosialisering, helhetlig menneskesyn og coaching som metode
  • har forståelse for det utvidede talentbegrepet
  • kjenner til hvordan man kan utvikle utøvernes emosjonelle og sosiale kompetanse gjennom idrettsdeltagelsen
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere treningsøkter tilpasset ulike målgrupper med nedsatt funksjonsevne
  • kan tilpasse læringsaktiviteter med utgangspunkt i barn og unges kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling
  • kan legge til rette for konstruktive læringsprosesser med involvering og medbestemmelse, og gjennom dette bidra til en helhetlig utvikling
  • har relasjonelle ferdigheter og kan kommunisere og samhandle med individer og grupper
  • kan anvende varierte læringsmetoder og legge til rette for at utøveren selv tar et aktivt ansvar for sin egen lærings- og utviklingsprosess
  • kan forstå og diskutere idrettspedagogisk forskning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet ved kjennskap til relevante databaser og elektroniske informasjonskilder
  • har forståelse for at læring er dynamisk og kan med bakgrunn i dette skape gode betingelser for optimal læring og utvikling for individ og grupper
Arbeids- og undervisningsformer
  • Individuelt arbeid
  • Artikkellesing
  • Digitale forelesninger
  • Skriftlige arbeider
  • Gruppearbeid
  • Veiledning
  • Praktisk arbeid
  • Seminarer
  • Læringsstier
Obligatoriske aktiviteter
  • Individuell skriftlig oppgave
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere en økt som er tilpasset funksjonshemmede i egen fordypningsidrett
  • Forskning på egen praksis gjennom prosjektarbeid med observasjon som metode, med påfølgende individuell muntlig presentasjon 
Eksamen

Digital, individuell muntlig hjemmeeksamen som vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap