IDT1103 Idrettspsykologi

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Emosjoner og coping for trenere i idrett
  • Motivasjonsteorier
  • Stress og angst
  • Konsentrasjon
  • Selvtillit og mestringstro
  • Gruppedynamikk, gruppekohesjon
  • Selvoppfyllende profetier
  • Karriereoverganger

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for motivasjon og motivasjonsteorier, og hvordan motivasjon påvirker individers deltagelse, opplevelse og prestasjonsutvikling i idrett.
  • har forståelse for gruppedynamikk og gruppekohesjon, og hvordan dette påvirker individ- og gruppenivå.
  • har kunnskap om ledelse i idrett.
  • har forståelse for utfordringer knyttet til karriereoverganger.
  • har kunnskap om sentrale idrettspsykologiske faktorer som påvirker individers deltagelse, opplevelse og prestasjonsutvikling.
  • har forståelse for hvordan emosjoner kan påvirke atferd og opplevelse, og kjenne til ulike strategier for selvregulering.
Ferdigheter

Studenten

  • kan skape motivasjonsklima som tilrettelegger for helhetlig utvikling og læring.
  • kan analysere og reflektere over egen kompetanse med utgangspunkt i idrettspsykologiske temaer.
  • kan reflektere over og regulere egen atferd med utgangspunkt i kunnskap om idrettspsykologi.
  • kan lese, forstå og diskutere idrettspsykologisk forskning.
Generell kompetanse

Studenten

  • har en analytisk og kritisk tilnærming til egen praksis og kan ta faglig og vitenskapelig informerte valg med utgangspunkt i idrettspsykologi.
  • har forståelse for sin rolle og påvirkningskraft for prestasjon og prestasjonsutvikling.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Egenarbeid
  • Forelesninger (lærer og studentstyrt)
  • Veiledning
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer
  • Problembasert læring
Arbeidskrav
  1. Aktiv forberedelse og deltagelse på/i:
  • Seminar tilknyttet artikkel
  • Gruppediskusjoner/debatter/plenumsdiskusjoner/rollespill o.l.
  1. Observasjon
  • Gjennomføre observasjon med utgangspunkt i et valgt tema fra idrettspsykologi-emnet.
  • Påfølgende presentasjon og diskusjon i gruppe/klasse med utgangspunkt i observasjonen.
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap