IDR4001 ForskSmi

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Emnet inneholder undervisning som kan knyttes direkte til eget forskningsprosjekt, slik som utarbeidelse av prosjektbeskrivelse, men også temaer som belyser styrker og svakheter med forskningsbasert kunnskap og ulike metoder som benyttes i forskning. Forskningsetikk og forskningsetiske normer gir studentene grunnlag for kritisk vurdering av egne så vel som andres forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet vil også fungere som en møteplass mellom studenter og ansatte, der det informeres om pågående forskningsprosjekter eller det tas opp dagsaktuelle temaer.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner et godt vitenskapelig arbeid og godt skriftlig produkt
  • Vet hvilke søknader som må godkjennes før et forskningsprosjekt, slik som etiske godkjenninger, søknad til datatilsynet og preregistrering av kliniske studie
  • Har kunnskap om sentrale forskningsetiske normer og problemstillinger
Ferdigheter

Studenten

  • Kan lete fram vitenskapelige kunnskapskilder, vurdere deres kvalitet og bruke disse på hensiktsmessig måte innen planlegging av forskningsprosjekt, oppgaveskriving og faglige diskusjoner
  • Kan formidle avansert fagkunnskap muntlig og skriftlig
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan planlegge forsknings- og utviklingsarbeid, herunder å utarbeide problemstillinger og egnet forskningsdesign på grunnlag av eksisterende teori
  • Kan identifisere og diskutere etiske problemstillinger i forskning og gjøre etiske og moralske veivalg i eget vitenskapelige arbeide
  • Kan vurdere styrker og svakheter med ulike metoder, forskningsdesign og forskning generelt
  • Har erfaring med å veilede studenter på lavere grad
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Seminar
  • Nettbasert undervisning
  • Veiledning av studenter på lavere grad
  • Studentledede presentasjoner
  • Oppgaveskriving
  • Problembaserte oppgaver
Arbeidskrav
  • Muntlig presentasjon av forskningsrelatert tema for klassen
  • Veiledning av studenter på lavere grad
  • Muntlig presentasjon av egen prosjektbeskrivelse
Vurdering

Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse som vurderes til bestått/ikke-bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap