IDR2015 Aktivitetsmedisin

    • Studiepoeng
      25
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst, 2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnene IDR2007 Sykdomslære og IDR2008 Treningsveileder med praksis, eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold

Emnet gir studentene innsikt i problemstillinger, teorigrunnlag, og forskning som ligger til grunn for valg av treningsmetoder, type aktivitet og dosering innen forebygging og behandling av vanlige sykdommer og tilstander i befolkningen. Følgende sykdommer og tilstander er mest relevante: hjerte- og karsykdommer, type 1 og 2 diabetes, overvekt og fedme, metabolsk syndrom, KOLS, kreft, demens, angst, depresjon og ruslidelser. Studenten skal planlegge og gjennomføre tilpasset trening for ulike personer og målgrupper. Motivasjonspsykologi har en spesiell plass i dette emnet som grunnlag for å kunne veilede ulike personer og målgrupper innen fysisk aktivitet og livsstil

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet kan brukes som forebyggende og rehabiliterende middel for ulike sykdommer og tilstander
  • har kunnskap om generelle aldringsprosesser, sykdommer som rammer eldre og betydningen av fysisk aktivitet for eldre
  • har kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet under og etter graviditet
  • har kunnskap om hvordan trening/fysisk aktivitet bør gjennomføres og tilpasses de nevnte sykdommer og tilstander
  • har kunnskap om psykologiske forhold relatert til motivasjon, helseatferd og atferdsendringer
  • har kunnskap om hvordan sentrale modeller/teorier som påvirker fysiske aktivitetsvaner kan brukes i praktisk arbeid
  • har kunnskap om prinsipper og metodologi som ligger til grunn for de norske kostrådene
  • kjenner til betydningen av ernæring i forebygging og behandling av diabetes, hjerte- og karsykdom, overvekt/fedme, kreft og mentale lidelser
  • har kunnskap om Motiverende Intervju (MI) som verktøy for å motivere
Ferdigheter

Studenten

  • behersker instruksjon av ulike individer og grupper ved praktisk trening
  • kan anvende tilpasset instruksjon og veiledning til ulike individer og grupper
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om fysisk aktivitet/trening, og framstille dette til enkeltindivider og grupper
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg innenfor fysisk aktivitet/trening
  • kan anvende Motiverende Intervju (MI)
  • behersker grunnleggende førstehjelp
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen fagfeltet helse og treningsfysiologi
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver, samt prosjekter/tiltak som strekker seg over tid, alene og som deltager i en gruppe innen fagfeltet helse og treningsfysiologi
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer innenfor fagfeltet helse og treningsfysiologi
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminarer
  • Gruppearbeid og workshops
  • Problembasert læring
  • Medstudentundervisning (Peer teaching)
  • Ferdighetstrening
  • Praksisarbeid
Arbeidskrav
  • 2-3 individuelle arbeidskrav som inkluderer planlegging og gjennomføring av trening for ulike målgrupper. Skriftlig innlevering av øktplan i forkant av gjennomføring, og skriftlig innlevering av refleksjonsnotat i etterkant av den praktiske økten. Krav til 100 % oppmøte i de praktiske øktene
  • 3-5 gruppeoppgaver som inkluderer planlegging og gjennomføring av trening for ulike målgrupper. Skriftlig innlevering av øktplan i forkant av gjennomføring, og skriftlig innlevering av refleksjonsnotat i etterkant av den praktiske økten. Krav til 90 % oppmøte i de praktiske øktene
  • Førstehjelpskurs
  • Krav om minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske 
Vurdering

Individuell praktisk-metodisk eksamen som inneholder en gjennomføring av en praktisk treningsøkt med påfølgende muntlig eksaminasjon.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap