IDR2004 Arbeidsfysiologisk metode og statistikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskapskrav:IDR1015 Arbeidsfysiologi.

Emnets innhold

Gjennom emnet vil studenten gjennomføre arbeidsfysiologiske tester, planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt samt få en overblikk over grunnleggende statistiske metoder i idrettsforskning. Emnet vil også belyse etiske problemstillinger knyttet til involvering av mennesker i forskning. Gjennom å gjennomføre et mindre forskningsprosjekt vil studenten få erfaring med arbeidsfysiologiske tester på mennesker, innsamling av og organisering av data, statistiske beregninger og utforming av en vitenskapelig rapport.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for hvordan vitenskapelig metode bidrar til ny kunnskap innen naturfaglig idrettsvitenskap
  • kan beskrive hvordan fysiologiske markører som begrenser menneskelig fysisk prestasjonsevne kan måles og estimeres
  • kan beskrive hvordan ulike forutsetninger påvirker fysiologiske testers validitet og reliabilitet
  • kan beskrive et utvalg av biokjemiske metoder som brukes i idrettsvitenskaplig forskning
  • har forståelse for grunnleggende statistiske metoder og kan vurdere hvilke metoder som er aktuelle for å analysere typiske data i et idrettsvitenskapelig datamateriale
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke vitenskapelige søkemotorer til å søke opp relevant litteratur
  • kan gjennomføre deskriptiv dataanalyse, presentere data i figur og tekst, samt gjennomføre grunnleggende metoder for statistisk estimering og hypotesetesting ved hjelp av statistisk programvare
Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre forskningsetiske avveginger i forskningsvirksomhet som involverer mennesker
  • kan under veiledning og i samarbeid med medstudenter planlegge, gjennomføre og rapportere et idrettsvitenskapelig eksperiment
  • kan formulere relevante hypoteser eller problemstillinger innen idrettsvitenskapelige temaer
  • kan argumentere for relevante testmetoder for problemstillinger knyttet til evaluering av fysisk prestasjonsevne og gjennomføre grunnleggende testmetoder med tilfredsstillende reliabilitet
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, laboratorieøvelser og praktisk gjennomføring av et forskningsprosjekt i gruppe under veiledning. Øvelser i statistikk ved bruk av relevante programvarer. Seminarier og bruk av læringsplattformen Canvas for presentasjon av arbeidskrav for andre studenter.

Arbeidskrav
  • 6 arbeidskrav i statistikk
  • Minst 4 av 5 seminarer/diskusjonsoppgaver. For å bli godkjent må studenten presentere et forberedt materiale og aktivt bidra i diskusjoner om andres studenters presentasjoner. 
Vurdering

Eksamen består av 2 deler:

  1. Presentasjon av en forskningsrapport skrevet i gruppe. Presentasjonen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle deltagere i gruppen står til ansvar for alt innhold i besvarelsen. 
  2. Individuell 3 dagers eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter. 

Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Kombinasjonseksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap