IDR1023 Vitenskapelig metode og statistikk

    • Emnekode
      IDR1023
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav

Emnets innhold

Emnet utvikler kunnskap og ferdigheter innen vitenskapelig metode og statistikk, med særlig fokus på det idrettsvitenskaplige feltet. Gjennom dette emnet vil studentene oppnå en teoretisk forståelse og praktisk erfaring med statistiske metoder som er relevante for analyse av typiske datasett innen idrettsvitenskap. Dette inkluderer innsikt i håndtering av data fra utvalgsbaserte studier og testing av enkeltindivider. Emnet vektlegger også betydningen av å kunne tolke analyseresultater, samt opplæring i datahåndtering som muliggjør reproduserbar dataanalyse og formidling av analyseresultater i forskjellige former.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til hvordan vitenskapelig metode bidrar til ny kunnskap
  • har kunnskap om metoder for systematisk litteraturoversikt og metaanalyse
  • har kunnskap om metoder for å beskrive kontinuerlige og diskrete variabler
  • har kunnskap om metoder for estimering av sammenhenger mellom variabler
  • har kunnskap om hvordan statistiske slutninger kan trekkes i utvalgsbaserte undersøkelser
  • har kunnskap om hvordan målemetoders reliabilitet og validitet kan estimeres og tolkes
  • har kunnskap om hvordan enkelte testresultater kan tolkes
  • har kunnskap om hva som kjennetegner sentrale studiedesign innen vitenskap
  • kjenner til prinsipper for forskningsetisk vurdering og hvordan forskningsetikk relateres til forskningsdesign og statistisk analyse
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende metoder som muliggjør reproduserbar dataanalyse
  • behersker deskriptiv dataanalyse og presentasjon av data i figur, tabell og tekst
  • kan anvende metoder for statistisk estimering og hypotesetesting i utvalgsbaserte undersøkelser
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et vitenskapelig eksperiment
  • kjenner til hvordan en utarbeider en hypotese eller problemstilling og hvordan man utformer en vitenskapelig studie for å besvare denne 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminarer
  • Gruppearbeid
  • Praktiske øvelser
  • Bruk av digitale læringsplattformer
Obligatoriske aktiviteter
  • En individuell innlevering av et skriftlig essay. Hver enkelt student skal i tillegg vurdere essayet til tre andre studenter
  • 4-5 individuell quiz som gjennomføres digitalt
  • Skriftlig innlevering og påfølgende muntlig presentasjon av en analyseplan for et framtidig forskningsprosjekt i grupper
  • Krav om minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
  • Skriftlig innlevering av rapport i grupper
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

Individuell fire timers skriftlig skoleeksamen.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Bachelor i idrettsvitenskap med fordypning i helse og treningsfysiologi
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)