HSD1000 Helsepedagogikk i møte med sjeldne diagnoser

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Hva er en sjelden diagnose?
  • Ulike typer diagnoser og særlige utfordringer ved dem
  • Helsepedagogikk ved sjeldne diagnoser
  • Livsløpsperspektiv og langsiktig planlegging
  • Holdninger og etikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som defineres som en sjelden diagnose
  • har kunnskap om særlige utfordringer knyttet til det å ha en sjelden diagnose
  • har kjennskap til sentrale helsepedagogiske prinsipper
  • har kunnskap om hvordan man kan legge til rette for læring og utvikling for personer med ulike funksjonsnedsettelser knyttet til sjeldne diagnoser
  • har kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid mellom ulike aktører for å oppnå best mulig læring og utvikling for personer med en sjelden diagnose
Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for livsmestring for personer med ulike typer funksjonsnedsettelser
  • kan reflektere over eget arbeid i møte med personer med sjeldne diagnoser og deres pårørende
  • kan finne, vurdere og formidle relevant informasjon og fagstoff.
Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst egne holdninger og fokuserer på muligheter fremfor begrensninger i arbeidet med sjeldne diagnoser
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med bakgrunn i fagområdet, og gjennom dialog og refleksjon bidra til utvikling av kunnskapsbasert praksis
  • har innsikt i faglige og etiske problemstillinger og betydningen av brukermedvirkning.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Webinar
  • Quiz
  • Bruk av læringsplattform
  • Individuelt arbeid
Arbeidskrav
  • Deltakelse på oppstartsamling
  • To refleksjonsoppgaver
  • Deltakelse på tre av fem webinarer  
  • Studieoppgave med medstudentvurdering
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over 10 dager. Besvarelsen vurderes til Bestått/Ikke bestått. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
10 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap