HEV9900 Ph.d.-avhandling

    • Studiepoeng
      150
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Elverum, Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Programmets opplæringsdel, som er fullført og bestått.

Emnets innhold

Avhandlingen skal være et selvstendig forskningsarbeid som oppfyller internasjonale standarder med hensyn til etiske krav, faglig nivå og metode innen fagområdet.

Avhandlingen skal bidra til å utvikle ny faglig kunnskap innen helse og velferd, på et nivå som tilsier at den vil kunne publiseres eller offentliggjøres i egnet format som en del av fagets forsknings-baserte kunnskapsutvikling.

Bestemmelser om avhandlingen reguleres av §10 i ph.d.-forskrift og Supplerende retningslinjer punkt 10-1 og 10-2.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • er i kunnskaps- og forskningsfront innenfor eget forskningsområde, og kan relatere/plassere dette inn i fagområdet helse og velferd.
  • er i kunnskapsfronten innen nasjonale og internasjonale faglige debatter innenfor eget forsknings-område.
  • kan bidra til kunnskapsutvikling som har betydning for eget forskningsområde.
  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av vitenskapelige teorier og forskningsmetoder innen eget forskningsområde, og forskningsetiske problemstillinger knyttet til dette.
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan formulere forskningsspørsmål og drive selvstendig forskning på høyt internasjonalt nivå innen eget forskningsområde.
  • kan vurdere egne forskningsresultat kritisk forhold til tidligere forskning.
  • kan håndtere og diskutere komplekse faglige spørsmål og problemstillinger innen eget forsknings-område, og utfordre etablert kunnskap og praksis.
  • kan håndtere og diskutere komplekse faglige spørsmål innen etikk, teori og metodologi innen eget forskningsområde.
  • kan kritisk plassere eget forskningsprosjekt inn i akademisk teoretisk kontekst og forskningstradisjon.
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan utøve forskning med faglig integritet og høy etisk standard innenfor etablerte vitenskapelige normer og tradisjoner.
  • kan mestre kritiske perspektiver og metoder som bidrar til forståelse av helse og velferd.
  • kan formidle og publisere forskning og delta i faglige debatter gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale vitenskapelige kanaler.
  • kan vurdere behovet for, initiere og drive tverrfaglige innovasjonsprosesser og -prosjekter.
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsform for avhandling består i stor grad av selvstendig arbeid og forskningsaktivitet under veiledning, samt deltakelse i forskergruppe og presentasjon av egen forskningsaktivitet på interne seminar, i fagmiljø og på nasjonale og/eller internasjonale konferanser.

Arbeidskrav

Alle kandidater må presentere sine prosjekter på tverrvitenskapelige seminar ved oppstart, midtveis og mot slutten av ph.d.-perioden, jf. Supplerende retningslinjer for Helse og velferd punkt 8-1(1). Det forventes at kandidaten har fremlegg/presentasjon på minst en internasjonal konferanse i løpet av ph.d.-perioden, Jf. Supplerende retningslinjer for Helse og velferd punkt 8-1(3).

Vurdering

Etter at bedømmelseskomiteen og HiNN har funnet doktoravhandlingen verdig til å forsvares, fremstilles doktoranden for to doktorgradsprøver: prøveforelesning og disputas. Når fakultetet har sluttet seg komiteens godkjennelse av doktorgradsprøvene kreeres doktoranden til Philosophiae doctor.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Kombinasjonseksamen
Bestått - Ikke bestått
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap