HEL4001 Folkehelsearbeid
- EmnekodeHEL4001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Folkehelsearbeid: hovedstrategier, utfordringer og dilemmaer, nasjonalt og globalt
- Barn og unges oppvekstmiljø
- Helsesykepleiers helsefremmende arbeid
- Helsesykepleiers aktørrolle
- Ulike historiske og kulturelle perspektiver på helse, skade og sykdom
- Menneskerettigheter og Barnekonvensjonen
- Brukermedvirkning
- Epidemiologi
- Helsedeterminantenes betydning
- Etiske overveielser i det forbyggende arbeidet
- Faglig forsvarlighet og kvalitetssikring
- Helsepolitiske føringer, lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere, rundskriv etc.
- Ledelse, organisering og planleggingsarbeid
- Tverrfaglig samarbeid
- Frivillige som ressurs og samarbeidspartner
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i et avgrenset område av det ideologiske og teoretiske grunnlaget relatert til helsefremmende og forbyggende arbeid
- har inngående kunnskap om hovedstrategier i det helsefremmende og forbyggende arbeidet
- har inngående kunnskap om ulik teori og metoder innenfor kommunikasjon og samhandling
- har bred kunnskap om måter å formidle folkehelse til befolkningen
- har inngående kunnskap om gjeldende lovverk, politiske og administrative virkemidler
- har avansert kunnskap om helsestasjonens- og skolehelsetjenestens ansvar
- har bred kunnskap om miljørettet helsevern og smittevernsarbeid
- har kunnskap om samarbeidspartneres ansvar og oppgaver
Studenten
- kan kartlegge helsetilstanden, helsebehov, ressurser og iverksette tiltak i en populasjon
- kan anvende lover, forskrifter, retningslinjer og veileder som regulerer helsesykepleiers arbeid
- kan bruke relevante kilder og en kunnskapsbasert tilnærming for systematisk folkehelsearbeid, herunder påvirkningsfaktorenes betydning
- kan bidra til å utvikle helsesykepleierfaget ved kritisk refleksjon over sammenhenger mellom samfunnsutvikling, økonomi og teknologi, oppvekstsvilkår og helse
- kan initiere og delta aktivt i formidling av en helsefremmende livsstil i befolkningen
Studenten
- kan delta aktivt ved prioriteringer og utvikling av strategier i helsefremmende og forbyggende arbeid
- kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov og utøver en kultursensitiv tilnærming i arbeidet
- kan anvende kunnskap om helsefremmende arbeid i offentlig debatt, skriftlig og muntlig
- Forelesninger
- Nettforelesninger
- Oppgaveskriving
- Gruppearbeid på campus og nett
- Formidling
- Veiledning
- Selvstudium
- Praksis
- Utarbeide en kommunehelseprofil (gjøres i flere trinn) som skal presenteres i klassen og praksis. Dette gjennomføres i nettbaserte samlinger ved hjelp av konferanseverktøyet Zoom
- Gjennomføre en ukes studier i praksis
- Levere en gruppeoppgave der man får tilbakemelding i gruppe
- Individuell oppgave der man mottar tilbakemelding på akademisk skriving
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Uke(r) |
|
Individuell digital hjemmeeksamen over to uker hvor kommuneprofilen danner grunnlaget for eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet