GSF4901E Masteroppgave - entreprenøriell

    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning. Oppgaven skal være profesjonsrettet og praksisorientert, og dokumentere studentens evne til vitenskapelig metodebruk, argumentasjon og presentasjon i en lengre sammenhengende tekst. Studenten skal knytte oppgaven til sin faglige spesialisering. Dersom masteroppgaven skrives innenfor et undervisningsfag skal den ha solid forankring i fag og fagdidaktikk, og kan i tillegg omfatte elementer fra pedagogikk og spesialpedagogikk.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk
  • har spesialisert innsikt innenfor sin valgte faglige fordypning
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til utforskning av nye problemområder
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan formidle og diskutere innenfor fagområdet, blant både spesialister og allmennhet
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Arbeids- og undervisningsformer

Alternativ 1 Individuell

Arbeidet med masteroppgaven utføres individuelt med veiledning. Formen på veiledningen avtales mellom den enkelte student og veileder. Studenten må regne med å levere inn skriftlig materiale før veiledning og med en klar avtale om hva det skal gis veiledning på. Veiledende norm for omfanget på oppgaven står i retningslinjer for masteroppgaven.

Alternativ 2 Samskriving i par

Samskriving godkjennes ved søknad. Arbeidet med masteroppgaven utføres i par med veiledning. Formen på veiledningen avtales mellom studentene og deres veileder. Studentene må regne med å levere inn skriftlig materiale før veiledning og med en klar avtale om hva det skal gis veiledning på. Veiledende norm for omfanget på oppgaven står i retningslinjer for masteroppgaven.

Obligatoriske aktiviteter
  • Gjennomføring av veiledning i henhold til avtalt plan mellom student og veileder
  • Aktiv deltakelse på oppstartseminar og masterkonferanse
Eksamen

Alternativ 1 Individuell

Individuell masteroppgave bestående av to elementer;

1. didaktisk produkt med veiledning

2. skriftlig begrunnelse og refleksjon

Justerende individuell muntlig eksamen

Det gis individuell eksamenskarakter fastsatt på bakgrunn av de tre elementene, didaktisk produkt med veiledning, skriftlig begrunnelse og refleksjon og den muntlige eksaminasjonen. Den muntlige eksaminasjonen vil potensielt kunne justere karakteren ett nivå opp eller ned.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Alternativ 2 Samskriving i par

Samskrevet masteroppgave bestående av to elementer;

1. didaktisk produkt med veiledning

2. skriftlig begrunnelse og refleksjon

Justerende individuell muntlig eksamen

Det gis individuell eksamenskarakter fastsatt på bakgrunn av de tre elementene, didaktisk produkt med veiledning, skriftlig begrunnelse og refleksjon og den individuelle muntlige eksaminasjonen. Den muntlige eksaminasjonen vil potensielt kunne justere karakteren ett nivå opp eller ned.

Ved eksamen i par står begge deltakerne til ansvar for alt innhold i den samskrevne oppgaven. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Alle studiets emner må være fullført og bestått før masteroppgaven kan vurderes.

 

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk