GRUFA1000 Utdanningsfaglig digital kompetanse
- EmnekodeGRUFA1000
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Vår, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt, Lillehammer
Modul 1: Digital dannelse.
Digital identitet. Personvern. Universell utforming.
Modul 2: Kreativ undervisning med IKT.
Podkast. Multimedialæring. PowerPoint. Microsoft 365. AR/VR. AI.
Modul 3: Læringsdesign med IKT.
Nettpedagogikk. Pedagogiske tekster på nett. Testmetodikk.
Modul 4: Utdanningsfaglig digital kompetanse.
Egen kompetanseutvikling. Et profesjonelt læringsfellesskap. Nytenking og innovasjon.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor utdanningsfaglig digital kompetanse
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor IKT og læring
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor IKT og læring, slik at man stadig har relevant kompetanse for arbeidslivet
- har kunnskap om den historiske bakgrunnen for IKT i skole og samfunn, muligheter og utfordringer med bruk av teknologi, samt følgene av digitalisering og automatisering
Studenten
- kan anvende digital kompetanse og kunnskap om forskning på IKT og læring for å treffe begrunnede valg i arbeidshverdagen
- kan reflektere over og analysere egen digital kompetanse og søke veiledning og støtte ved behov
- kan finne, vurdere og henvise til fagstoff om IKT og læring og framstille dette slik at det belyser en problemstilling relevant for yrkeslivet
- kan beherske relevante IKT-verktøy for produksjon, kommunikasjon og samhandling med andre
- kan beherske universell utforming, læringsdesign og utforming av pedagogiske tekster på nett
- kan bruke IKT på en kreativ måte i undervisningen
Studenten
- Har innsikt i hvordan digitalisering og automatisering endrer samfunnet, herunder hvordan VR/AR-teknologi og AI kan endre fremtidens undervisning
- Kan reflektere over egen digital identitet og digitale dannelse, samt ivareta eget og andres personvern
- Har innsikt i utfordringer knyttet til aktivisering og deltakelse i nettundervisning
- Kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- Kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor IKT og læring og gjennom dette bidra til et profesjonelt læringsfellesskap
- Kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser som påvirker undervisningen
Emnet er 100 % nettbasert. Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom innspilte mini-forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform. Undervisningsressursene er universelt utformede, i henhold til forskrift. Et kurs på 7,5 studiepoeng er beregnet til ca. 200 arbeidstimer, og tilsvarer 25 % av et fulltidsstudium.
Arbeidskrav og seminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver knyttet til deltakernes undervisningshverdag. Deltakerne får gruppeveiledning i forbindelse med alle arbeidskrav. Gjennom det nettbaserte studieopplegget vil det legges til rette for erfaringsdeling og drøfting av praksis.
- 80 prosent obligatorisk frammøte til seminarer i henhold til undervisningsplanen.
- Innlevering av én individuell innleveringsoppgave, samt to gruppearbeid.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
| 100 |
Individuell mappeeksamen bestående av en nettdiskusjon (gruppe), en fagartikkel (individuelt), en podkast (gruppe på 2 studenter), en presentasjon på video (gruppe på 2 studenter) og et refleksjonsnotat (individuelt). Mappen vurderes med bestått- ikke bestått