GLSM1004 Utforskende arbeid i lesing, skriving og matematikk for 1.-4.trinn
- EmnekodeGLSM1004
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Prealgebra, algebraisk tenkning og abstraksjon og generalisering i matematikk
- Videre linjer i matematikkopplæringen - blant annet utvidelser av tallområdet og statistikk og sannsynlighet
- Grunnleggende ferdigheter, vurdering og nasjonale prøver
- Utforskende arbeidsformer med relevans for trinn 1-4
- Norsk- og matematikkfagets rolle i tverrfaglige tema
- Litteratur i ulike sjangre og medium
- Lærende samtaler, inkludert litterære og matematiske samtaler
- Utvikling på egen arbeidsplass i skolen
Læringsutbytte
Kandidaten
- har kunnskap om utforskende samtaler og potensial for elevers læring og utvikling på 1.-4. trinn
- har kunnskap om aktuell forskning og relevante metoder relatert til utviklingsarbeid i skolen
- har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn i ulike sjangrer og medium
- har kunnskap om algebraisk tenkning, grunnleggende algebra og overgangen mellom aritmetikk og algebra i barneskolen
- har kunnskap om abstraksjon og generalisering i matematikk
- har kunnskap om videre linjer i grunnskolens matematikkopplæring ut over trinnene 1.-4.
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere norsk- og matematikkundervisning for alle elever på 1.–4. trinn med særlig vekt på innholdselementene i emne 4
- kan planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid ved egen skole
- kan legge til rette for utforskende arbeidsformer og problemløsning i matematikk
- kan stimulere til at elever oppdager sammenhenger og strukturer i matematikkfaget
- kan gjennomføre lærende samtaler med elever
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere opplegg innenfor litteraturundervisning
- kan gjennom samtaler stimulere elevers læring (behøver vi begge?)
- kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger knyttet til faglige tema i emne 4
- kan anvende forskning i skolebasert utviklingsarbeid
Kandidaten
- kan bidra til å utvikle skolens praksis i grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring
- kan reflektere over norsk- og matematikkfagets rolle i læreplanens grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema
- kan kritisk vurdere ulike arbeids- og vurderingsformer i lese- skrive- og matematikkopplæring
- kan reflektere over mulighetene for utforskende arbeid i møte med matematikk og litteratur, språk og tekst.
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Individuelle arbeidskrav og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver knyttet til deltakernes arbeid i skolen. Deltakerne får veiledning gjennom studieåret ved tilbakemelding på skriftlige arbeider og i andre former. Gjennom det nettbaserte studieopplegget vil det legges til rette for erfaringsdeling og drøfting av praksis.
- Deltakelse på seminarer, eventuelle kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanen.
- 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
- To individuelle tekster som danner utgangspunkt for FoU-arbeid
- Muntlig individuell presentasjon av FoU-arbeid for medstudenter og lærere i seminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% | Alle hjelpemidler tillatt. Det forventes at alle studenter har en kritisk holdning til informasjonskilder og bruker disse kildene på korrekt måte i alt skriftlig arbeid gjennom hele studiet. Brudd på reglene om kildebruk reguleres i Forskrift om eksamen ved Høgskolen i Innlandet, kapittel 8. |
En individuell, skriftlig rapport på ca. 3500 ord knyttet til et praksisorientert FoU-prosjekt med relevans for grunnskolens 1.-4. trinn. Spesifisering av kravene til rapporten gis i et eget dokument. Rapporten vurderes med gradert bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.