GLSM1002 Tidlig arbeid med tekst, språk og matematikk
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Geometri og måling
- Algoritmisk tenkning og programmering
- Digitale læremidler i matematikk
- Språklig identitet i et flerkulturelt perspektiv
- Norsk som andrespråk
- Lese- og skriveopplæring for flerspråklige elever
- Tilpasset opplæring i et andrespråksperspektiv
- Sjangerteori og skjønnlitterære tekster
Læringsutbytte
Kandidaten
- har kunnskap om geometri og måling, og fagdidaktiske sider ved disse temaene
- har kunnskap om den begynnende geometriopplæringen, herunder former i plan og rom, klassifisering og sortering, romforståelse og måling
- har kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering for de yngste elevene
- har kunnskap om norsk som andrespråk og lese- og skriveopplæring for minoritetsspråklige elever
- har kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster innenfor ulike sjangre og medium, med særlig vekt på bildebøker, også på samisk og i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om teori og relevant forskning og arbeid med litteratur for barn
- har kunnskap om språklig identitet, samisk, norsk som andrespråk og flerspråklighet
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i programmering for de yngste elevene
- kjenner til og kan bruke et utvalg digitale læremidler aktivt relatert til de matematiske innholdselementene i emne 2
- kunne forstå, vurdere og legge til rette for å utvikle elevers matematiske tankerekker, resonnement og argumentasjon
- kan gjennom formidling, lesing og samtaler stimulere elevers litterære forståelse og opplevelse
- kan legge til rette for lese- og skriveopplæring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn og bruke kunnskap om tekst, språk og språkutvikling i opplæringen.
Kandidaten
- kan reflektere over matematikkfagets samspill med teknologi og kultur
- kan reflektere over hvordan man kan legge til rette for lese- og skriveopplæring, samt litteraturundervisning, i et andrespråks- og flerspråklighetsperspektiv, og gjøre greie for fagdidaktiske valg
- kan reflektere over betydningen av språklig og kulturell identitet og samtale om mangfold i språk og tekst i undervisningen
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Individuelle arbeidskrav og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver knyttet til deltakernes arbeid i skolen. Deltakerne får veiledning gjennom studieåret ved tilbakemelding på skriftlige arbeider og i andre former. Gjennom det nettbaserte studieopplegget vil det legges til rette for erfaringsdeling og drøfting av praksis.
- To skriftlige, individuelle fagtekster. En av tekstene må være på studentens sidemål
- Deltakelse på inntil to nettseminarer som blir presisert i semesterplanene
- 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Individuell muntlig eksamen.
Besvarelsen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | Minutt(er) |
|