GLSM1001 Fra barnehage til skole
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Barns tallbegrep og utvikling av dette i overgangen fra barnehage til skole
- Tallsystemer
- Tallforståelse
- Representasjoner av tall
- Tall, telling og antall
- Begynnende regnestrategier
- Barns språk-, lese- og skriveutvikling i overgangen fra barnehage til skole
- Teorier, arbeidsformer og metoder i grunnleggende lese- skrive- og matematikkopplæring
- Språket som system
- Interaksjonsmønster, muntlig kommunikasjon og unge elevers tenkemåter
- Lese-, skrive- og matematikkvansker
- Tilpasset opplæring
- Planlegging av undervisning relatert til læreplanverket
- Vurdering og kartlegging
Læringsutbytte
Kandidaten
- har kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking
- har kunnskap om barns språkutvikling, matematiske utvikling og gryende lesing og skriving i overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om teorier og metoder i grunnleggende lese- og skriveopplæring
- har kunnskap om språket som system og om språket i bruk
- har kunnskap om vurdering, kartlegging og tilpasset opplæring i norsk og matematikk i grunnskolen generelt og begynneropplæringen spesielt og kjenner til betydning av tidlig innsats
- har kunnskap i det matematiske kunnskapsområdet tall, og om barns utvikling av tallforståelse.
- Har kunnskap om ulike representasjoner i matematikk og overganger mellom slike
- har kunnskap om matematikkvansker, lese- og skrivevansker og tiltak for forebygging
- har kunnskap om innhold og oppbygning i gjeldende læreplan i norsk og matematikk for grunnskolen
Kandidaten
- kan legge til rette for utforskning og lek med norsk- og matematikkfaglig læringsutbytte for elever i begynneropplæringen
- kan sette seg inn i elevers tenkning og uttrykksformer
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere norsk og matematikkundervisning for alle elever på trinn 1–4 med særlig vekt på innholdselementene for emne 1
- kan legge til rette for tilpasset norsk- og matematikkopplæring i elevgrupper med ulike behov
- kan bruke gjeldende læreplan aktivt i planlegging av norsk- og matematikkundervisning
- kan oppdage og forebygge lese-, skrive- og matematikkvansker, og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer lese-, skrive- og matematikkvansker
Kandidaten
- kan reflektere over elevers tidlige matematiske utvikling, begynnende tallforståelse og gryende lese- og skriveferdigheter og anvende dette i opplæringen
- kan kritisk vurdere hvordan man kan tilpasse den første lese-, skrive- og matematikkopplæring for elever med ulike behov
- kan reflektere over betydningen av lek i lese-, skrive og matematikkopplæringen
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Individuelle arbeidskrav og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver knyttet til deltakernes arbeid i skolen. Deltakerne får veiledning gjennom studieåret ved tilbakemelding på skriftlige arbeider og i andre former. Gjennom det nettbaserte studieopplegget vil det legges til rette for erfaringsdeling og drøfting av praksis.
- En nettbasert grammatikkprøve
- En individuell, skriftlig fagtekst
- Praksisnotat og framlegg i profesjonsseminar
- Deltakelse på inntil to nettseminarer som blir presisert i semesterplanen
- 80 prosent obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Individuell | 54 Time(r) |
| 100% | Alle hjelpemidler tillatt. Det forventes at alle studenter har en kritisk holdning til informasjonskilder og bruker disse kildene på korrekt måte i alt skriftlig arbeid gjennom hele studiet. Brudd på reglene om kildebruk reguleres i Forskrift om eksamen ved Høgskolen i Innlandet, kapittel 8. |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet