FYS2900 Bacheloroppgave
- EmnekodeFYS2900
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått emnet Forskningsmetode og ha minimum 90 studiepoeng fra emner som inngår i studieprogrammet Bachelor i fysioterapi og bestått 2. studieår, for å kunne få tildelt veileder på bacheloroppgaven.
Bacheloroppgaven er en fordypning i et fysioterapeutisk tema hvor studentene under veiledning skal utforme en problemstilling som er i tråd med læringsutbytter for bacheloroppgaven. Gjennom emnet tilegner studentene seg vitenskapelig tenkemåte, erfaringer med prosjektgjennomføring, dataanalyse og skriving etter akademisk standard. Problemstillingen skal belyses i henhold til forskningsetiske retningslinjer og vitenskapelig metode og kriterier. Bacheloroppgaven skal primært være et samarbeidsprosjekt mellom to studenter, men oppgaven kan også være et større samarbeidsprosjekt med maksimalt fire studenter (dette må evt. avtales nærmere med emneansvarlig).
Studentene må inngå en veiledningsavtale i starten av arbeidet med bacheloroppgaven som signeres av studenter og veileder før den leveres til emneansvarlig.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om prosessen knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid innen fysioterapi
- har kunnskap til å identifisere aktuelle faglige problemstillinger
Studenten
- kan anvende relevante analysemetoder for å belyse faglige problemstillinger
- kan finne, vurdere og henvise til relevant forskningslitteratur og sette dette i sammenheng med eget prosjekt
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som deltager i gruppe, og i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer
- behersker å skrive en faglig tekst etter vitenskapelige normer
- kan reflektere over og ta imot konstruktiv kritikk på faglige arbeider innen fysioterapi
Studenten
- har innsikt i vitenskapelige arbeidsformer og tankesett, forskningsetiske problemstillinger og evner å gjennomføre analyser av relevant forsknings- og utviklingsarbeid som skal presenteres i en skriftlig oppgave
- kan planlegge og gjennomføre et vitenskapelig prosjekt som bidrar til kunnskapsutvikling innen fysioterapi
- har innsikt i vitenskapelige arbeidsformer og tenkemåter
- Seminarer
- Gruppearbeid
- Digitale læringsverktøy
- Selvstudium
- Veiledning (inntil ti timer)
- Minst 80% oppmøte på undervisningstimer som defineres som obligatoriske
- Utarbeidelse av skriftlig prosjektbeskrivelse i gruppe
- Muntlig gruppepresentasjon av prosjektbeskrivelsen
- Tre obligatoriske veiledninger med tildelt veileder
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 4) |
|