FYS2900 Bacheloroppgave

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Studenten må ha bestått emnet Forskningsmetode og ha minimum 90 studiepoeng fra emner som inngår i studieprogrammet Bachelor i fysioterapi og bestått 2. studieår, for å kunne få tildelt veileder på bacheloroppgaven.

Emnets innhold

Bacheloroppgaven er en fordypning i et fysioterapeutisk tema hvor studentene under veiledning skal utforme en problemstilling som er i tråd med læringsutbytter for bacheloroppgaven. Gjennom emnet tilegner studentene seg vitenskapelig tenkemåte, erfaringer med prosjektgjennomføring, dataanalyse og skriving etter akademisk standard. Problemstillingen skal belyses i henhold til forskningsetiske retningslinjer og vitenskapelig metode og kriterier. Bacheloroppgaven skal primært være et samarbeidsprosjekt mellom to studenter, men oppgaven kan også være et større samarbeidsprosjekt med maksimalt fire studenter (dette må evt. avtales nærmere med emneansvarlig).

Studentene må inngå en veiledningsavtale i starten av arbeidet med bacheloroppgaven som signeres av studenter og veileder før den leveres til emneansvarlig.

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosessen knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid innen fysioterapi
  • har kunnskap til å identifisere aktuelle faglige problemstillinger
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante analysemetoder for å belyse faglige problemstillinger
  • kan finne, vurdere og henvise til relevant forskningslitteratur og sette dette i sammenheng med eget prosjekt
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som deltager i gruppe, og i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer
  • behersker å skrive en faglig tekst etter vitenskapelige normer
  • kan reflektere over og ta imot konstruktiv kritikk på faglige arbeider innen fysioterapi
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i vitenskapelige arbeidsformer og tankesett, forskningsetiske problemstillinger og evner å gjennomføre analyser av relevant forsknings- og utviklingsarbeid som skal presenteres i en skriftlig oppgave
  • kan planlegge og gjennomføre et vitenskapelig prosjekt som bidrar til kunnskapsutvikling innen fysioterapi
  • har innsikt i vitenskapelige arbeidsformer og tenkemåter
Arbeids- og undervisningsformer
  • Seminarer
  • Gruppearbeid
  • Digitale læringsverktøy
  • Selvstudium
  • Veiledning (inntil ti timer)

 

Obligatoriske aktiviteter
  • Minst 80% oppmøte på undervisningstimer som defineres som obligatoriske
  • Utarbeidelse av skriftlig prosjektbeskrivelse i gruppe
  • Muntlig gruppepresentasjon av prosjektbeskrivelsen
  • Tre obligatoriske veiledninger med tildelt veileder
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 4)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap