FYS2005 Klinisk fysioterapi 2

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Emnet Klinisk fysioterapi 1 må være bestått.

Emnets innhold

«Klinisk fysioterapi 2» videreutvikler kunnskap, ferdigheter og kompetanse fra foregående emner gjennom at studentene blir kjent med sentrale fagområder innen fysioterapi. Fokus rettes mot fysioterapifaglig kunnskap og forståelse samt fysioterapeutiske tilnærminger og metoder tilknyttet de ulike fagområdene. Videre blir tilpasning av undersøkelse, vurdering og gjennomføring av tiltak/oppfølging ut ifra en biopsykososial forståelse og pasientens behov tematisert og vektlagt. Dette er et praksisemne, og praksis gjennomføres innenfor de ulike fagområdene i kommune – og spesialisthelsetjenesten. I praksis skal studenten delta og bidra i den ordinære fysioterapeutiske virksomheten, inkludert tverrfaglig samarbeid og prosesser der dette er relevant. 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om patofysiologiske prosesser ved skader og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte-karsystemet, og betydningen disse har for funksjonsendringer i ulike livsfaser
  • kjenner til sentrale fysioterapeutiske fagområder som kvinnehelse, geriatri, pediatri, onkologi og psykomotorisk/psykosomatisk fysioterapi
  • har bred kunnskap om sammenhengen mellom undersøkelsesfunn, kliniske diagnoser og pasientens behov som grunnlag for tilnærming og tiltak
  • har kunnskap om tiltak for å vedlikeholde og bedre funksjonsevnen hos pasienter tilpasset deres sykdoms- og tilfriskningsforløp og livsfase
  • har kunnskap om sammenhengen mellom psykisk helse og smerter og plager i muskel-skjelettapparatet 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i fysioterapeutisk fagutøvelse og virksomhet. 
  • kan anvende sentrale teorier innen etikk og kulturforståelse for å møte pasienter og pårørende med et helhetlig menneskesyn, respekt og empati. 
  • kan gjøre rede for klinisk resonnering ved fysioterapeutisk undersøkelse, tiltak og evaluering i tråd med kunnskapsbasert praksis, og tilpasse dette ut ifra relevante fagfelt 
  • kan analysere, tolke og forholde seg kritisk til undersøkelsesfunn, stille kliniske diagnoser som grunnlag for tiltak og vurdere behov for å henvise videre
  • kan vise et tydelig, presist og individuelt tilpasset håndlag ved undersøkelse, behandling og veiledning i møte med pasient/bruker  
  • kan kartlegge ressurser og strategier hos pasienter som utgangspunkt for å fremme lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan anvende relevant kunnskap for å ivareta barn og unge, og andre sårbare grupper som har behov for behandling, samt øke deres helsekompetanse og sikre medvirkning og rettigheter  
  • kan anvende aktuell digital teknologi for å fremme kommunikasjon, samhandling, kompetanse og motivasjon hos brukere og pasienter i lærings-, mestrings – og endringsprosesser  
  • kan vurdere behov for aktuelle ortopediske og tekniske hjelpemidler, og foreslå og begrunne tiltak for tilrettelegging av omgivelser for å fremme bevegelse, funksjon og deltakelse  
Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til hjelpemidler som fremmer bevegelse og funksjon, og har innsikt i tilpasning og formidling av disse 
  • kan planlegge og gjennomføre fysioterapivirksomhet i tråd med kunnskapsbasert praksis innenfor ulike relevante fagområder tilpasset pasienters ressurser og begrensninger 
  • har innsikt i hvordan menneskets helse, funksjon og deltakelse påvirkes av samspillet mellom fysiologiske prosesser og personlige, sosiale, miljømessige og kulturelle forhold 
  • kan gjennom klinisk resonnering dokumentere, kvalitetssikre, evaluere og formidle fysioterapeutisk praksis tilpasset ulike målgrupper
Arbeids- og undervisningsformer
  • Seminar
  • Gruppe- og individuelt arbeid
  • Digitale læringsverktøy
  • Forelesning
  • Veiledning
  • Selvstudium
  • Praktisk ferdighetstrening
  • Praksis (7 uker)
Arbeidskrav
  • Deltagelse på minst 80% av seminarer  
  • Deltagelse på minst 80% av praktisk ferdighetstrening 
  • Skriftlig gruppearbeid
  • Forventningsnotat  
  • Praksis

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap