FYS2003 Helse, funksjon og deltagelse gjennom livsløpet

    • Emnekode
      FYS2003
    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Bestått 1. studieår, og Klinisk fysioterapi 1 må være bestått før praksis. Anbefalt forkunnskapskrav er Sykdomslære

       

Emnets innhold

Emnet “Helse, funksjon og deltagelse gjennom livsløpet” er en videreføring av Klinisk fysioterapi 1, og har medfødte eller ervervete kroniske/langvarige sykdommer og plager som tema. Habilitering og rehabilitering står sentralt, og tverrprofesjonelt samarbeid er en naturlig arbeidsform i tilknytning til dette. Emnet handler om å utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til mangfoldighet og kompleksitet ved fysioterapeutisk arbeid i habiliterings – og rehabiliteringsprosesser med mål om at pasienter skal kunne delta og mestre et liv med langvarige helseplager og/eller funksjonsnedsettelser. Emnet er ett av studiets praksisemner, med en seks ukers praksisperiode i primær- og spesialisthelsetjenesten. Studentene vil gjennom dette få realistiske møter med pasienter og pårørende, i arbeidssituasjoner hvor fysioterapeuter utøver sitt yrke i samarbeid med andre profesjoner. Det legges til grunn en biopsykososial forståelse for helse, sykdom og funksjon legges til grunn. Tverrprofesjonalitet, brukermedvirkning, samvalg og autonomi er sentrale tema. 

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare sentrale begreper som prehabilitering, habilitering, rehabilitering og individuell plan  
  • har kunnskap om modeller for pasientforløp og brukernes behov for koordinerte tjenester
  • har kunnskap om digital samhandling
  • har kunnskap om livsløpets ulike faser, og hvordan dette påvirker forutsetninger for deltagelse 
  • har kunnskap om unngåelsesatferd og mestringsstrategier
  • har kunnskap om fagområder som muskel- skjeletthelse, arbeidsrettet rehabilitering og hverdagsmestring
  • har kunnskap om hvordan omgivelsene kan tilrettelegge for funksjon og deltagelse innenfor en biopsykososial forståelse 
  • har kunnskap om hvordan hjelpemidler kan fremme bevegelse og funksjon 
  • har kunnskap om betydningen helsekompetanse har for å ivareta individets autonomi, brukermedvirkning og samvalg  
  • har kunnskap om andre profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om unngåelsesatferd i veiledning og trygging i møte med pasienter og pårørende  
  • kan anvende hensiktsmessige metoder for å fremme gode relasjoner, mestring, læring- og endringsprosesser i møte med brukere og pårørende 
  • kan anvende helsemyndighetenes anbefalinger for kosthold, ernæring og fysisk aktivitet der det er relevant for pasienter/brukere  
  • kan bidra til likeverdige tjenester for mennesker med medfødte eller ervervete kroniske/langvarige sykdommer og plager  
  • kan anvende relevant kunnskap for å ivareta sårbare grupper som har behov for habiliterende og rehabiliterende tjenester 
  • kan analysere kropp, bevegelse og funksjon, på bakgrunn av dette stille funksjonsdiagnoser og forstå dette innenfor et ICF-perspektiv
  • kan planlegge, iverksette og evaluere individuelle oppfølgingstiltak innen habilitering/rehabilitering
  • kan kommunisere, motivere og veilede pasienter i ulike livssituasjoner og livsfaser  
  • kan ivareta et helhetlig menneskesyn med respekt og empati i møte med ulike etiske problemstillinger 
  • kan reflektere over og anvende egen profesjonskompetanse i tverrfaglig samhandling i helhetlige pasientforløp 
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan vedvarende funksjonsnedsettelse kan påvirke livskvalitet gjennom hele livsløpet
  • har innsikt i hvilken betydning meningsfylt aktivitet og arbeidsdeltakelse har for helse 
  • kan delta i og følge opp habiliterings-/rehabiliteringsprosesser i tverrfaglig samarbeid 
  • kan planlegge, gjennomføre og justere tiltak i samråd med pasient, pårørende og andre profesjoner/aktører 
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak som arbeidsinkludering og sosial deltakelse i et mangfoldig samfunn  
Arbeids- og undervisningsformer
  • Seminar
  • Gruppe- og individuelt arbeid
  • Digitale læringsverktøy
  • Praktisk ferdighetstrening
  • Forelesning
  • Veiledning
  • Selvstudium
  • Praksis (6 uker)
Obligatoriske aktiviteter
  • Minst 90% oppmøte i praksis
  • Deltagelse på minst 80% av seminarer
  • Deltagelse på minst 80% av praktisk ferdighetstrening
  • Skriftlig arbeid om tverrfaglig samarbeid knyttet til case

 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
6 Uke(r)
  • Ingen hjelpemidler
Muntlig eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
30 Minutt(er)
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

* Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Fysioterapiutdanning (kun den 3-årige fysioterapiutdanningen)
Studieprogram
Bachelor i fysioterapi
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)