FYS1005 Forskningsmetode
- EmnekodeFYS1005
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Fysioterapi som funksjon og Klinisk fysioterapi 1. Anbefalt forkunnskapskrav er bestått 2. studieår
Emnet bidrar til kunnskap om vitenskapelig metode og grunnlaget for kunnskapsbasert praksis.
Kvalitativ og kvantitativ metode og ulike forskningsdesign presenteres, og studenten skal utvikle kunnskap og ferdigheter i planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier.
Dette innebærer å utvikle ferdigheter i å samle inn og analysere data, samt tolke og formidle resultat av kvalitativ og kvantitativ forskning. Studentene får innsikt i viktigheten av personvern og hvordan en som fysioterapeut kan ivareta forskningsetiske prinsipper i kunnskapsbasert praksis.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvordan et vitenskapelig prosjekt planlegges, gjennomføres og ferdigstilles
- kjenner til vitenskaps- og kunnskapsteorier med relevans for fysioterapi
- kjenner til hvordan vitenskapelig metode bidrar til ny kunnskap innen fysioterapi
- har kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for innsamling og analyse
- har kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder for analyse av empirisk materiale
- har kunnskap om relevante forskningsdesign og metoder innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning
- har kunnskap om personvern og forskningsetikk
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap til å gjøre forskningsmetodiske vurderinger og reflektere over forskningsetiske vurderinger
- kan finne, forstå, kritisk vurdere og henvise til vitenskapelig litteratur som er relevant for eget fagområde, og framstille dette på en hensiktsmessig måte
- kan planlegge og gjennomføre dataanalyse, samt tolke og drøfte kvalitative og kvantitative funn
Studenten
- kan kritisk vurdere forskningslitteratur
- kan forstå, kritisk anvende og reflektere over forskningsmetodiske og forskningsetiske prinsipper
- Seminarer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Selvstudium
- Digitale læringsverktøy
- Minst 80% deltagelse på seminarer
- Fire digitale flervalgstester
- Én individuell innlevering av et skriftlig essay. Hver enkelt student skal i tillegg vurdere essayet til tre andre studenter
- Én skriftlig innlevering og påfølgende muntlig presentasjon av en analyseplan for et framtidig forskningsprosjekt i gruppe
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 3 Time(r) |
|