FYS1002 Anatomi og fysiologi
- EmnekodeFYS1002
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedElverum
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
Anatomi og fysiologi er læren om kroppens oppbygning og funksjon. Fysioterapeuter bruker kunnskap om kroppens oppbygning (anatomi) og funksjon (fysiologi) i en rekke oppgaver. Kroppen er en funksjonell enhet, og struktur og funksjon påvirker hverandre ved at endring i struktur kan føre til endring i funksjon, og omvendt. Spesielt viktig er det for fysioterapeuter å ha bred kunnskap om oppbygningen og funksjon til muskel- og skjelettsystemet vårt. Disse to organsystemene har som sin viktigste oppgave å skape bevegelse hos oss mennesker, og kalles derfor også bevegelsesapparatet. Emnet omhandler muskel- skjelettsystemets og nervesystemets oppbygning og funksjon, leddlære, cellebiologi samt grunnleggende biomekanikk.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om menneskets funksjonelle anatomi og fysiologi med hovedvekt på bevegelsesapparatet
 - har bred kunnskap om oppbygningen av muskel- skjelettsystemet og nervesystemet
 - kjenner til grunnleggende biomekanikk
 - har bred kunnskap om organsystemers oppbygning og basale fysiologiske prosesser, og hvordan ulike organsystemer fungerer sammen som en helhet
 
Studenten
- kan anvende presis fagterminologi på latinsk og norsk for å beskrive sentrale anatomiske strukturer og fysiologiske prosesser i praktisk arbeid, og beskrive bevegelser ved hjelp av akser og plan
 - kan identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet ved palpasjon
 - kan reflektere over samspillet mellom struktur og funksjon og hvilken betydning dette har for bevegelse og fysisk aktivitet
 
Studenten
- har innsikt i sammenhengen mellom anatomiske strukturer og funksjon
 - har innsikt i sentralt fagstoff om normalanatomien, den friske kroppen, og normalfysiologiske prosesser
 - kan med bakgrunn i anatomi og fysiologi utveksle synspunkter og erfaringer, og gjennom dette bidra til tverrfaglig tilnærming
 
- Selvstudier
 - Seminar
 - Gruppearbeid
 - Forelesning
 - Veiledning
 - Digitale læringsverktøy
 
- Én flervalgstest
 - Deltagelse på minst 80% av praktiske-metodiske seminarer
 - Deltagelse på minst 80% medstudentundervisning i mindre grupper
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 5 Time(r)  | 
  |