FPØ2000 Bacheloroppgave
- EmnekodeFPØ2000
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Examen philosophicum for FPØ (FIL1008), Metafysikk og bevissthetsfilosofi (FIL1006), Comparative Politics (INT1017), Mikroøkonomi (FPØ1001), Politisk teori (INT1014), Ethical Theories (FIL1005), Examen facultatum for FPØ og Internasjonale studier (INT1016), Knowledge and Science (FIL1007), Makroøkonomi (FPØ1002) og International Politics (INT1015)
eller
INT1000 Internasjonale studier: en historisk innføring, INT1018 Det korte tyvende århundre – politikk, økonomi, ideologi og sosiale endringer 1914-1989, INT1022 Global samtidshistorie: verden siden 1989, INT1014 Politisk teori, INT1015 International Politics, INT1017 Comparative Politics, INT1016 Examen Facultatum for Internasjonale studier og FPØ. Alternativt forkunnskapskrav: INT1012, INT1013, INT1014, INT1015, INT1016 og INT1017.
Bacheloroppgaven er et større skriftlig arbeid som kan utarbeides individuelt, eller i gruppe på 2-4 studenter, hvor studentene kan fordype seg i et valgfritt tema innen studiets fagområder. Studentene formulerer en problemstilling innen dette temaet sammen med sin(e) veileder(e).
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten:
- har bred kunnskap om hvordan vurdere, drøfte og konkludere problemstillinger
- kan velge, basert på styrker og svakheter, relevant forskningsmetode
- har dybdekunnskap om et eller flere valgfrie tema innen studiets fagområde
- kjenner til sentrale bidragsytere og litteratur innen temaet
Studenten:
- kan anvende relevante teorier og begreper for å analysere, beskrive og forklare
- kan planlegge og gjennomføre en vitenskapelig undersøkelse knyttet til en gitt problemstilling
- kan innhente, kritisk vurdere og anvende relevant fagstoff i eget prosjektarbeid på en egnet måte
- kan sammenfatte arbeidet i form av et større akademisk arbeide
- kan formidle hovedtrekkene ved sitt arbeid muntlig
Studenten:
- kan formulere avgrensede og interessante problemstillinger
- kan velge egnede metoder og anvende dem for å besvare vitenskapelige problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre selvstendige større akademiske arbeid
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, og ta imot veiledning
- kan diskutere og begrunne svar på komplekse spørsmål på en klar og velordnet måte.
Undervisningsformen er seminarer, gruppearbeid og veiledning.
- I seminarene arbeider studentene med oppgavetekniske spørsmål og metodespørsmål knyttet til selvvalgt tema og problemstilling.
- I gruppearbeidet gir studentene hverandre kommentarer for å avgrense problemstillingen, fatte velbegrunnede metodevalg og forbedre egen tekst.
- Det blir gitt kollektiv og individuell veiledning per gruppe i seminarene.
- Hver gruppe får også veiledning under skriveprosessen.
- Skriftlige innleveringer
- Muntlige og skriftlige kommentarer til medstudenters skriftlige arbeid
Detaljer om oppmøtekrav og skriftlige innleveringer blir gitt ved emnets oppstart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (1 - 4) | Semester |
| 100 |
Bacheloroppgave med muntlig eksamen som kan justere karakteren.
Oppgaven skal være på rundt 10 000 ord.
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. E er laveste ståkarakter.
Bacheloroppgaven kan skrives individuelt, eller i gruppe på 2-4 studenter. Ved gruppe vil egne krav til utforming og omfang gjelde.