FOL1000 Folkehelse og livsmestring
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt, Kongsvinger, Tynset
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Emnet gir studentene et helhetlig perspektiv på hvordan man kan fremme psykisk og fysisk helse både på individ- og samfunnsnivå. Temaene det undervises i er varierte, men de er alle knyttet til et felles mål: å gi innsikt i det å leve et helhetlig, balansert og meningsfylt liv. Forelesninger vil ta for seg ulike aspekter av menneskers psykiske, fysiske og sosiale velvære.
Emnet gir en utvidet forståelse av begrepene folkehelse og livsmestring. Undervisningen er tverrfaglig og er med på å skape rammene for lærerens undervisningspraksis og skoleutvikling. Det blir lagt vekt på lærerens profesjonelle utvikling, etikk og kritisk vurdering av tematikken.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om lovverk, retningslinjer og etiske problemstillinger knyttet til folkehelse og livsmestring
- har kunnskap om hvordan psykisk og fysisk helse påvirker barn og unges oppvekst og danningsprosesser
- har kunnskap om hvordan undervisning om folkehelse og livsmestring kan bidra til å motivere og støtte elevers læringsprosess
- kjenner relevant teori og forskning om folkehelse og livsmestring
- har innsikt i verdivalg og betydningen av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter innen temaene fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi.
- kan veilede elever om folkehelse og livsmestring.
- kan utøve kritisk tenking og etisk refleksjon på områdene folkehelse og livsmestring.
- kan selvstendig og kritisk vurdere pedagogisk teori og forskning.
kan legge til rette for tilpasset opplæring og kreative læringsprosesser med bakgrunn i kunnskap om folkehelse og livsmestring?
Studenten
- kan utvikle et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø gjennom opplæring og veiledning i folkehelse og livsmestring
- kan reflektere over og tilpasse egen rolle som lærer til ulike aktiviteter.
- kan delta i profesjonelle læringsfellesskap og bidra til økt kompetanse og profesjonalitet innen folkehelse og livsmestring
- Nettbaserte og fysiske samlinger
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium og arbeidskrav
- Refleksjonsnotater
- Veiledning
- Bruk av læringsplattformen Canvas
- Bruk av andre digitale verktøy i undervisning og studentenes læringsarbeid
Individuell semesteroppgave
Karakterskala
Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Alle
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
| 100 |