FOA2005 Helsefremmende arbeid i praksis

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Emnet Helseutfordringer og epidemiologi, eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalt forkunnskap er emnene Forskningsmetode og Folkehelse, politikk og forvalting

Emnets innhold

I dette emnet skal studenten lære om å planlegge, gjennomføre, evaluere og presentere et helsefremmende prosjekt. Prosjektarbeid og styring innebærer kommunikasjon og samarbeid innad i prosjektgruppen, men involverer også den aktuelle praksisinstitusjon samt eventuelle øvrige samarbeidsparter. Disse prosessene er sentralt i dette emnet. Emnet er i hovedsak studentdrevet og selvstendig, med støtte i form av jevnlig refleksjonsarbeid og veiledning

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan relevante/aktuelle offentlige og private aktører kan tilrettelegge for å fremme folkehelse
  • har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektstyring innen helsefremmende arbeid
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid innen helsefremmende arbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan, basert på en helhetlig helseforståelse, reflektere rundt, forstå og vurdere behovet for helsefremmende tiltak på ulike arenaer rettet mot ulike målgrupper
  • kan anvende grunnleggende kunnskap om helsefremming for å kartlegge, planlegge, gjennomføre og evaluere relevante helsefremmende tiltak
  • kan reflektere rundt de ulike fasene i arbeidsprosessen inkludert samarbeidet med ulike aktører
  • kan anvende fagkompetansen tilegnet gjennom studieforløpet i praktisk-metodisk prosjektarbeid
  • behersker å skrive og presentere en strukturert prosjektrapport innen helsefremmende arbeid
  • behersker å formidle prosjektet innen helsefremmende arbeid muntlig til offentligheten 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et praktisk-metodisk prosjektarbeid innen helsefremmende arbeid
  • har innsikt i og viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i faglige fellesskap og i praksisfeltet 
  • har innsikt i egen profesjonelle rolle og utøvelse av denne, og evne til kritisk refleksjon over egne holdninger og etiske fremtreden
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Studentpresentasjoner
  • Gruppearbeid
  • Praktisk arbeid
  • Veiledning
  • Bruk av digital læringsplattform
Arbeidskrav
  • Utarbeidelse av en prosjektplan
  • 3-5 individuelle skriftlige refleksjonsnotat
  • Obligatorisk å delta på veiledningstimer
  • Minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
Vurdering

Prosjektarbeid med skriftlig innlevering av prosjektplan og muntlig presentasjon som gjennomføres i grupper på maks 5 studenter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Kombinasjonseksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe/Individuell (2 - 5)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap