FOA2005 Helsefremmende arbeid i praksis
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Emnet Helseutfordringer og epidemiologi, eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalt forkunnskap er emnene Forskningsmetode og Folkehelse, politikk og forvalting
I dette emnet skal studenten lære om å planlegge, gjennomføre, evaluere og presentere et helsefremmende prosjekt. Prosjektarbeid og styring innebærer kommunikasjon og samarbeid innad i prosjektgruppen, men involverer også den aktuelle praksisinstitusjon samt eventuelle øvrige samarbeidsparter. Disse prosessene er sentralt i dette emnet. Emnet er i hovedsak studentdrevet og selvstendig, med støtte i form av jevnlig refleksjonsarbeid og veiledning
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvordan relevante/aktuelle offentlige og private aktører kan tilrettelegge for å fremme folkehelse
- har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektstyring innen helsefremmende arbeid
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid innen helsefremmende arbeid
Studenten
- kan, basert på en helhetlig helseforståelse, reflektere rundt, forstå og vurdere behovet for helsefremmende tiltak på ulike arenaer rettet mot ulike målgrupper
- kan anvende grunnleggende kunnskap om helsefremming for å kartlegge, planlegge, gjennomføre og evaluere relevante helsefremmende tiltak
- kan reflektere rundt de ulike fasene i arbeidsprosessen inkludert samarbeidet med ulike aktører
- kan anvende fagkompetansen tilegnet gjennom studieforløpet i praktisk-metodisk prosjektarbeid
- behersker å skrive og presentere en strukturert prosjektrapport innen helsefremmende arbeid
- behersker å formidle prosjektet innen helsefremmende arbeid muntlig til offentligheten
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et praktisk-metodisk prosjektarbeid innen helsefremmende arbeid
- har innsikt i og viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i faglige fellesskap og i praksisfeltet
- har innsikt i egen profesjonelle rolle og utøvelse av denne, og evne til kritisk refleksjon over egne holdninger og etiske fremtreden
- Forelesninger
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Gruppearbeid
- Praktisk arbeid
- Veiledning
- Bruk av digital læringsplattform
- Utarbeidelse av en prosjektplan
- 3-5 individuelle skriftlige refleksjonsnotat
- Obligatorisk å delta på veiledningstimer
- Minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
Prosjektarbeid med skriftlig innlevering av prosjektplan og muntlig presentasjon som gjennomføres i grupper på maks 5 studenter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell (2 - 5) |