FOA2003 Helseutfordringer og epidemiologi

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I dette emnet vil studenten få en generell introduksjon til epidemiologifaget hvor vi ser på hvordan forekomst og risiko for sykdom måles i en befolkning og hvordan man kan sammenligne risiko mellom populasjoner og identifisere årsaksforhold. Vi går deretter igjennom de viktigste sykdomsgruppene som rammer større grupper av befolkningen i et livsløpsperspektiv. I emnets siste del vil studenten kunne bruke kunnskapen den har tilegnet seg om epidemiologi og sykdomslære til å se på folkehelse i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Studenten vil lære tilgjengelige kilder til data og se på sammenhengen mellom helse, arbeidsliv, miljøfaktorer, legemiddelbruk og kosthold

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man kartlegger og måler helse i en populasjon
  • har kunnskap om sentrale helseregistre i Norge
  • har kunnskap om folkehelsesykdommer og helseplager
  • har kunnskap om risikofaktorer, utbredelse og konsekvens av uhelse i et samfunnsperspektiv, samt assosiasjoner og årsaksforhold
  • har kunnskap om hvordan uhelse kan forebygges i en populasjon
  • har kunnskap om helsefremming i en populasjon
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende epidemiologiske begrep
  • kan anvende faglig kunnskap til å foreslå relevante helseindikatorer relatert til folkehelsesykdommer og helseplager
  • kan finne, henvise til og kritisk vurdere ulike kilder til helseinformasjon og diskutere utfordringer knyttet til helsekompetanse
  • kan reflektere over og foreslå relevante helsefremmende/-forebyggende tiltak
  • kan reflektere over, diskuterte og kritisk vurdere velferdsteknologi
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan beskrive helsen i en populasjon basert på tilgjengelig tallmateriale, herunder beskrivende epidemiologiske studier
  • har innsikt i og evne til kritisk vurdering av helsesituasjonen nasjonalt og kan gi en beskrivelse av denne
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Studentpresentasjoner
  • Gruppearbeid
  • Individuell oppgaveskriving
  • Veiledning
Arbeidskrav
  • Caseoppgave som skal presenteres i gruppe
  • Individuell skriftlig innlevering
  • Minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
Vurdering

4 timers individuell skriftlig skoleeksamen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap