FOA2001 Levevaner og helse gjennom livsløpet

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I dette emnet vil studenten få en generell introduksjon til vekst, utvikling og aldringsprosesser som inntreffer i ulike faser gjennom livsløpet. Videre går emnet i dybden på sentrale levevaner med et spesielt fokus på kosthold og fysisk aktivitet. Denne kunnskapen danner grunnlag for å forstå hvordan levevaner påvirker de ulike livsfasene og hvordan de kan optimaliseres med mål om å oppnå best mulig helse. Emnet vil også ta for seg testing der studenten vil få god kjennskap til sentrale tester for å vurdere fysisk form og helsevariabler

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vekst, utvikling og aldringsprosesser i de ulike livsfasene
  • har kunnskap om hvordan kosthold og fysisk aktivitet former helse gjennom ulike faser av livsløpet
  • har kunnskap om de statlige anbefalingene om kosthold og fysisk aktivitet, bakgrunnen for disse, samt kunnskap om i hvor stor grad befolkningen etterlever anbefalingene
  • har kunnskap om befolkningens øvrige levevaner og hvordan de påvirker helsetilstand
  • har kunnskap om hvordan testing av fysisk form og helsevariabler kan brukes som verktøy til å vurdere helserisiko
  • har kunnskap om individuelle og samfunnsmessige rammebetingelser som påvirker levevaner
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og forklare sammenhengen mellom levevaner og helse i befolkningen
  • kan finne, vurdere og tilpasse informasjon og fagstoff om de statlige anbefalingene om kosthold og fysisk aktivitet til ulike målgrupper
  • behersker å gjennomføre relevante tester for måling av fysisk form og helsevariabler
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevant fagstoff innen levevaner og helse, og forståelse for betydningen av å holde seg oppdatert på forskningsbasert kunnskap innen disse fagområdene
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Workshops
  • Gruppearbeid
  • Praktisk arbeid
  • Veiledning
  • Digitale læringsplattformer
Arbeidskrav
  • Deltagelse på Workshops
  • Prosjektarbeid med skriftlig innlevering i grupper
  • Minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
Vurdering

Individuell 4 timers skriftlig skoleeksamen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap