FOA1006 Forskningsmetode
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen
I dette emnet vil studenten få en introduksjon til kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode samt litteratursøk. Studenten vil lære å lese forskningsartikler som bruker kvalitative og/eller kvantitative forskningsmetoder og vil utvikle seg som en kritisk leser av vitenskapelig litteratur.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori
- har kunnskap om relevante forskningsdesign og metoder innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning
- har kunnskap om presentasjon av datamateriale i vitenskapelige artikler
- har kunnskap om metoder for estimering av sammenhenger mellom variabler, samt forståelse for feilkilder ved statistiske metoder
- har kunnskap om forskningsprosess og strategi for dataanalyse av kvalitative data
- kjenner til hvordan vitenskapelig metode bidrar til ny kunnskap
- har kunnskap om metoder for systematisk litteraturoversikt og metaanalyse
- kjenner til prinsipper for forskningsetisk vurdering og de forskningsetiske implikasjonene ved valg av studiedesign
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap til å gjøre forskningsmetodiske vurderinger
- kan reflektere over og evner å gjøre forskningsetiske vurderinger
- kan benytte hensiktsmessige søkestrategier for å identifisere relevant kunnskap til en gitt problemstilling
- kan finne, forstå, kritisk vurdere og henvise til vitenskapelig litteratur som er relevant for eget fagområde, og framstille dette på en hensiktsmessig måte
- behersker relevante faglig verktøy og teknikker for å gjennomføre et litteraturstudium
Studenten
- har innsikt i hvordan man gjennomfører en forskningsprosess og hvordan man utformer en vitenskapelig studie
- Forelesninger og seminarer
- Gruppearbeid
- Studentpresentasjoner
- Individuell oppgaveskriving med veiledning
- Presentasjon knyttet til å finne frem til, forstå, kritisk vurdere og formidle kvalitativ forskningslitteratur relevant for eget fagområde
- Presentasjon knyttet til å finne frem til, forstå, kritisk vurdere og formidle kvantitativ forskningslitteratur relevant for eget fagområde
- Minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 3 Time(r) |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet