FOA1005 Folkehelse, politikk og forvaltning

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet gir studenten innsikt i folkehelsearbeid i Norge, inkludert organisering, politiske virkemidler og folkehelsepolitiske føringer. Sentrale temaer i emnet er tverrfaglig samarbeid, prosjektledelse og brukermedvirkning i folkehelsearbeid. Forståelse og anvendbar kunnskap innen kommunalt planarbeid og miljørettet helsevern har en spesiell plass i dette emnet for at studentene skal kunne fremme folkehelsetiltak på kommunalt og fylkeskommunalt nivå

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om organisering av folkehelsearbeidet i Norge
  • har kunnskap om politiske og forvaltningsmessige virkemidler for å fremme folkehelse i Norge
  • har kunnskap om sentrale folkehelsepolitiske føringer og hvilke konsekvenser disse får for folkehelsearbeidet
  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor folkehelsearbeidet, samt kompetanse til å oppdatere sin egen kunnskap innenfor fagfeltet
  • har kunnskap om betydningen av tverrfaglig/-sektorielt samarbeid, prosjektledelse og brukermedvirkning i folkehelsearbeid
  • har kunnskap om prosessen fra planlegging, via gjennomføring, til evaluering av tiltak for bedring av folkehelse i kommune og stat
  • har kunnskap om arbeid som folkehelsekoordinator, kommunalt planarbeid og arbeid med miljørettet helsevern
  • har kunnskap om grunnleggende begreper innen prosjektledelse, samt evaluering og oppfølging av prosjekter
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende forvaltningskunnskap inn i prosesser på et kommunalt og regionalt nivå
  • kan finne, vurderer og henvise til relevant forsknings- og utviklingsarbeid, ulike styringsdokument og annet aktuelt fagkunnskap 
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid til å belyse problemstillinger innen folkehelsearbeid
  • kan anvende styringsdokumenter, helsefremmende modeller og relevant forsknings- og utviklingsarbeid til å fremme folkehelsetiltak på kommunalt og fylkeskommunalt nivå
  • beherske grunnleggende prinsipper for å kunne definere, planlegge, organisere, gjennomføre og evaluere prosjekter
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver, samt prosjekter/tiltak som strekker seg over tid, alene og som deltager i en gruppe innen fagfeltet folkehelsearbeid
  • kan formidle sentralt fagstoff til ulike brukergrupper både skriftlig og muntlig, samt kan utveksle synspunkter med bakgrunn i folkehelsepolitikk og forvaltning
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Studentaktive presentasjoner
  • Gruppearbeider 
  • Veiledning
  • 15 dagers praksis i kommune/fylkeskommune
  • Bruk av læringsplattform
Arbeidskrav
  • 3-4 arbeidskrav med skriftlig og praktisk tilnærming
  • Minst 90 % oppmøte i praksis
  • Innlevering av praksisrapport etter praksis
  • Minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
Vurdering

Individuell 5 timers skriftlig skoleeksamen hvor alle skriftlige hjelpemidler er tillatt.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap