FOA1003 Folkehelse i et samfunnsperspektiv

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I dette emnet får studentene grunnleggende kunnskap om folkehelse, inkludert sosiologiske perspektiver, historie og filosofi, samt den biopsykososiale modellen. De lærer også om sosiale ulikheter, globalt og nasjonalt folkehelsearbeid, helsefremming, empowerment og utfordringer i feltet. Studentene utvikler ferdigheter i å bruke sosiologiske perspektiver, analysere helse med den biopsykososiale modellen, identifisere relevante folkehelseutfordringer, og reflektere over sosiologiske og etiske aspekter knyttet til folkehelsearbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper og konsepter innenfor folkehelse og folkehelsearbeid
  • har kunnskap om historiske og filosofiske tradisjoner i folkehelsearbeid
  • har kunnskap om den biopsykososiale modellen
  • har kunnskap om sosiale lagdelinger og hvordan disse former sosiale ulikheter (eks kjønn, etnisitet, sosioøkonomisk status)
  • har kunnskap om folkehelsearbeid på globalt og nasjonalt nivå
  • har kunnskap om helsefremmende arbeid, inkludert empowerment på samfunnsnivå
  • har kunnskap om utfordringer i folkehelsearbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante sosiologiske perspektiver for å forstå og forklare folkehelse
  • kan reflektere over og bruke den biopsykososiale modellen for å forstå folkehelse
  • kan finne, vurdere og presentere folkehelserelevante tema
  • Kan reflektere over sosiologiske perspektiver i folkehelse
  • Kan reflektere over etiske problemstillinger i tilknytning til folkehelsearbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver som deltaker i en gruppe innen fagfeltet folkehelse
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer kan utveksle synspunkter med bakgrunn innenfor fagfeltet folkehelse
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger og seminarer
  • Gruppearbeid
  • Problembasert læring
  • Medstudentundervisning (Peer teaching)
  • Digitale læringsplattformer
Arbeidskrav
  • 3-5 presentasjoner og oppgaver som skal gjennomføres i grupper
  • 3-5 individuelle innleveringer
  • Minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
Vurdering

Eksamen består av 2 deler [gjennomføres på ulike dager]:

  • 2 timers individuell skoleeksamen (vektes 40 % av sluttkarakter)
  • Muntlig eksamen (vektes 60 % av sluttkarakter)
    • Innlevering av skriftlig essay med påfølgende muntlig utspørring i gruppe (3-4 personer)  
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
2 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
40
Kombinasjonseksamen
ECTS - A-F
Gruppe (3 - 4)
60
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap