FOA1003 Folkehelse i et samfunnsperspektiv
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen
I dette emnet får studentene grunnleggende kunnskap om folkehelse, inkludert sosiologiske perspektiver, historie og filosofi, samt den biopsykososiale modellen. De lærer også om sosiale ulikheter, globalt og nasjonalt folkehelsearbeid, helsefremming, empowerment og utfordringer i feltet. Studentene utvikler ferdigheter i å bruke sosiologiske perspektiver, analysere helse med den biopsykososiale modellen, identifisere relevante folkehelseutfordringer, og reflektere over sosiologiske og etiske aspekter knyttet til folkehelsearbeid
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om begreper og konsepter innenfor folkehelse og folkehelsearbeid
- har kunnskap om historiske og filosofiske tradisjoner i folkehelsearbeid
- har kunnskap om den biopsykososiale modellen
- har kunnskap om sosiale lagdelinger og hvordan disse former sosiale ulikheter (eks kjønn, etnisitet, sosioøkonomisk status)
- har kunnskap om folkehelsearbeid på globalt og nasjonalt nivå
- har kunnskap om helsefremmende arbeid, inkludert empowerment på samfunnsnivå
- har kunnskap om utfordringer i folkehelsearbeid
Studenten
- kan anvende relevante sosiologiske perspektiver for å forstå og forklare folkehelse
- kan reflektere over og bruke den biopsykososiale modellen for å forstå folkehelse
- kan finne, vurdere og presentere folkehelserelevante tema
- Kan reflektere over sosiologiske perspektiver i folkehelse
- Kan reflektere over etiske problemstillinger i tilknytning til folkehelsearbeid
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver som deltaker i en gruppe innen fagfeltet folkehelse
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer kan utveksle synspunkter med bakgrunn innenfor fagfeltet folkehelse
- Forelesninger og seminarer
- Gruppearbeid
- Problembasert læring
- Medstudentundervisning (Peer teaching)
- Digitale læringsplattformer
- 3-5 presentasjoner og oppgaver som skal gjennomføres i grupper
- 3-5 individuelle innleveringer
- Minst 80 % oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatoriske
Eksamen består av 2 deler [gjennomføres på ulike dager]:
- 2 timers individuell skoleeksamen (vektes 40 % av sluttkarakter)
- Muntlig eksamen (vektes 60 % av sluttkarakter)
- Innlevering av skriftlig essay med påfølgende muntlig utspørring i gruppe (3-4 personer)
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 2 Time(r) |
| 40 | |
Kombinasjonseksamen | ECTS - A-F | Gruppe (3 - 4) | 60 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet