FHV4004 Atferd, samfunn og helsekommunikasjon

    • Emnekode
      FHV4004
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
Emnets innhold
  • Helsepsykologi og helsekommunikasjon i et folkehelseperspektiv
  • Sentrale motivasjons-, atferds- og kommunikasjonsteorier og modeller
  • Helserelatert misinformasjon og desinformasjon
  • Helsekompetanse
  • Påvirkningsarbeid og samfunnsrettet markedsføring innen helse
  • Biopsykososiale modellen
  • Planlegging og gjennomføring av folkehelsetiltak for endring av sosiale landskap og atferd rettet mot ulike målgrupper

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om grunnleggende begreper innen helsepsykologi og helsekommunikasjon
  • har inngående kunnskap om ulike motivasjons, atferds, og kommunikasjon teorier og modeller som er sentrale innen folkehelse og helsefremming
  • har inngående kunnskap om digitale medier sin rolle i formidling av informasjon om helse
  • har inngående kunnskap om forskningsbaserte folkehelsetiltak for å fremme endring av sosiale landskap -og atferd
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk vurdere og anvende teorier, modeller og aktuell forskningsbasert kunnskap i helsepsykologi og helsekommunikasjon for å kunne vurdere og planlegge folkehelsetiltak på individuelle-, og samfunnsnivå
  • kan analysere ulike helserelaterte atferder ut ifra eksisterende teorier og aktuell forskningslitteratur
  • kan analysere og formidle helseinformasjon på en kritisk og reflektert måte for å kunne legge til rette for helsefremmende atferdsendring hos enkeltindivider og samfunnet
  • kan reflektere over og kritisk vurdere digitale medier sin rolle i formidling av helseinformasjon
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan anvende kunnskap om relevante teorier og modeller for å analysere og fremme helserelatert atferdsendring hos enkeltindivider og samfunnet
  • kan anvende kunnskap om relevante teorier og modeller for å forstå og kritisk vurdere det nåværende digitale medielandskapet og dets påvirkning i helse
  • kan planlegge og vurdere forskningsbaserte folkehelsetiltak for å fremme helserelatert atferdsendring hos enkeltindivider og samfunnet
  • kan planlegge og gjennomføre helsekommunikasjon rettet mot ulike målgrupper og spesifikke folkehelseutfordringer.

 

Arbeids- og undervisningsformer
  • Interaktive forelesninger og seminarer
  • Problembasert læring
  • Kollokviegrupper
  • Medstudentundervisning
  • Digitale læringsressurser
Obligatoriske aktiviteter
  • Problembasert-læring som presenteres i grupper
  • 2 individuelle skriftlige eller mediaproduserte innleveringer
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Eksamen

Skriftlig essay med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste karakter for bestått.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Master i folkehelsevitenskap med vekt på endring av livsstilsvaner
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)