DIG1003 Digital kommunikasjon
- EmnekodeDIG1003
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalt: DIG1000 - Praktisk innføring til digital strategi.
- Digital markedsføringsstrategi, herunder digital synlighet, omdømmebygging, merkevarebygging på Internett og sosiale medier
- Intern kommunikasjon i et digitalt perspektiv; avstandsledelse, digitale samarbeidsformer
- Bærekraftig digitalisering og sirkulærøkonomi
- Digital sikkerhet, herunder trusler og trusselmodellering
- Sentrale rettsregler innenfor opphavsrett og immaterielle rettigheter
- Analog og digital bruk av åndsverk, og andre rettigheter og regler som gjelder utøvende kunstnere, katalogreglene m.m
- Etiske og juridiske aspekter når det gjelder informasjonsvirksomhet, herunder personvernhensyn, ytringsfrihet og begrensninger, offentlighetsloven og internasjonale regler
- Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger
- Samhandlingsteknologi for tettere integrasjon mot kunder og leverandører og internt i bedriften
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om elementer i ekstern kommunikasjon og kan redegjøre for metoder for å øke digital synlighet, samt digitale verktøy for merkevare- og omdømmebygging.
- har kunnskap om hvordan intern kommunikasjon er forandret gjennom digitale verktøy og hva det innebærer for ledelse av menneskelige ressurser
- har kunnskap om digital sikkerhet og hvordan bedriften kan beskytte seg mot digitale trusler
- har kunnskap om bærekraftig digitalisering og sirkulærøkonomi
- har kjennskap til etiske og juridiske aspekter når det gjelder intern og ekstern kom-munikasjon, herunder personvernhensyn, ytringsfrihet og begrensninger, opphavsrett og immaterielle rettigheter
- kan beskrive hvordan moderne samhandlingsteknologi kan gi tettere integrasjon mot kunder og leverandører og bedre samhandling mellom ansatte
Studenten
- kan lage en overordnet plan for å øke digital synlighet, skape bedre omdømme og merkevarebygging på Internett
- kan lage en overordnet plan for forbedring av intern kommunikasjon i bedriften som utnytter digitale samhandlingsteknologier
- kan utarbeide et sett med prinsipper for digital sikkerhet og en plan for å styrke organisasjonens sikkerhetskultur, bygge sikkerhets kompetanse og beskytte bedriften mot digitale trusler
- kan identifisere problemstillinger knyttet til personvern, ytringsfrihet, opphavsrett og immaterielle rettigheter i organisasjonens kommunikasjonskanaler og praksis
- har praktisk kunnskap om verktøy for effektiv intern og ekstern digital kommunikasjon, og hvordan markedsføre bedriften på nettet
- kan utarbeide plan for bærekraftig digitalisering og sirkulærøkonomi
Studenten
- kan vurdere om bedriftens eksterne og interne kommunikasjon er konsekvent gjennom alle digitale samhandlingsteknologier
- kan foreta etiske vurderinger av intern og ekstern kommunikasjon.
- kan buke relevant forskningskunnskap for å løse bedriftens praktiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer er kombinert bruk av nettbaserte løsninger og digitale eller fysiske samlinger. Digitale læringsressurser vil være tilgjengelig via en digital læringsplattform. Studentene jobber individuelt og i grupper på og mellom samlinger.
I hovedsak vil studentene jobbe hjemme med lesning og videogjennomgang som forberedelser til samlingene, og samlingene vil brukes til korte forelesninger om sentrale temaer som deretter anvendes i oppgaver i grupper.
Emnet har obligatoriske innleveringer med tilbakemeldinger fra faglærere.
Emnet har to obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før framstilling til eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Uke(r) |
|
Eksamen består av en individuell eksamen over 2 uker. Eksamensoppgaven bygger på obligatoriske oppgaver i emnet.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A – F, der E er laveste ståkarakter.