DIG1002 Digital ledelse
- EmnekodeDIG1002
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalt: DIG1000 - Praktisk innføring til digital strategi.
- Den digitale organisasjonen; utvikling av kultur og struktur for digital innovasjon
- Ledelse av digital transformasjon og endringsledelse
- Plan for implementering av digital strategi og gevinstrealisering
- Samordning av forretningsarkitektur med IKT-arkitektur
- Prinsipper, policy og prosesser for digital informasjonsforvaltning
- Ledelse av IKT-innføringsprosjekter og grunnleggende sider ved systemutvikling, prinsipper og metoder
- IKT anskaffelser, herunder behovsanalyser, kravspesifikasjon (anbud og/eller tilbudsinnbydelser og IKT avtaler
- Organisering av IKT-arbeid; utvikling av en IKT-organisasjon; eget vs. innleid personell, outsourcing
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan beskrive kompetansebehovet i organisasjonen for å skape en digital forretningsforståelse, kultur og struktur for digital innovasjon, transformasjonsledelse, endringsledelse, prosjektledelse og strategisk ledelse
- kan skille mellom og beskrive ulike sider ved forvaltning av digital informasjon
- kan forklare koblingen mellom forretningsarkitektur og IKT-arkitektur og hva som skal til for operasjonalisering av en digital strategi
- kan beskrive agile metoder for systemutvikling og/eller tilpasning av hyllevaresystemer samt IKT-prosjektledelse, metoder for å sikre brukermedvirkning
- har kunnskap om anskaffelsesprosessen med kravspesifikasjon, utlysning, forhandlinger og avtaleinngåelse
- kan skille mellom ulike roller i en IKT-organisasjon og ansvar som hører med.
Studenten
- kan utvikle et veikart for digitalisering, digital transformasjon og digital kompetanseløft i organisasjon
- kan planlegge implementering av ny eller revidert digital strategi med konsekvens vurdering av endringer
- kan utarbeide et sett med prinsipper, policy og prosesser for informasjonsforvaltning, kunnskapsforvaltning, dokumentforvaltning, dataforvaltning i egen bedrift
- kan analysere fordeler og ulemper mellom egen utvikling og hyllevare samt utarbeide en avtale basert eksisterende standardavtale
- kan beregne kost/nytte av innføring av ny teknologi og lage en gevinstrealiseringsplan
- kan produsere en plan for endringsledelse, herunder kommunikasjonsplan og opplæringsplan
Studenten
- er opptatt av at teknologi er ikke et mål men et middel, kunnskap, informasjon, data og dokumenter må forvaltes som bedriftens ressurser på lik linje med fysiske og finansielle ressurser
- er klar over at digitalisering og digital transformasjon handler mest om mennesker og organisasjon, dvs. kultur, struktur, roller, kompetanse og prosesser og minst om selve teknologien
- er oppmerksom på suksessfaktorer for vellykkede digitaliseringsprosjekter og særlig fallgruver rundt nye digitale teknologier som ikke er helt modne, utfordringer i anskaffelsesløp og viktigheten av forankring, gevinstrealisering, endringsledelse og opplæring
- kan utvikle organisasjon som er utrustet til å håndtere digitaliserings- og digitaltransformasjonstiltak.
- Kan bruke relevant forskningskunnskap for å løse bedriftens praktiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer er kombinert bruk av nettbaserte løsninger og digitale eller fysiske samlinger. Digitale læringsressurser vil være tilgjengelig via en digital læringsplattform. Studentene jobber individuelt og i grupper på og mellom samlinger.
I hovedsak vil studentene jobbe hjemme med lesning og videogjennomgang som forberedelser til samlingene, og samlingene vil brukes til korte forelesninger om sentrale temaer som deretter anvendes i oppgaver i grupper.
Emnet har obligatoriske innleveringer med tilbakemeldinger fra faglærere.
Emnet har to obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før framstilling til eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 2 Uke(r) |
|
Eksamen består av en individuell eksamen over 2 uker. Eksamensoppgaven bygger på obligatoriske oppgaver i emnet.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A – F, der E er laveste ståkarakter.