DIG1002 Digital ledelse

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt: DIG1000 - Praktisk innføring til digital strategi.

Emnets innhold
  • Den digitale organisasjonen; utvikling av kultur og struktur for digital innovasjon
  • Ledelse av digital transformasjon og endringsledelse 
  • Plan for implementering av digital strategi og gevinstrealisering 
  • Samordning av forretningsarkitektur med IKT-arkitektur 
  • Prinsipper, policy og prosesser for digital informasjonsforvaltning
  • Ledelse av IKT-innføringsprosjekter og grunnleggende sider ved systemutvikling, prinsipper og metoder 
  • IKT anskaffelser, herunder behovsanalyser, kravspesifikasjon (anbud og/eller tilbudsinnbydelser og IKT avtaler 
  • Organisering av IKT-arbeid; utvikling av en IKT-organisasjon; eget vs. innleid personell, outsourcing 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive kompetansebehovet i organisasjonen for å skape en digital forretningsforståelse, kultur og struktur for digital innovasjon, transformasjonsledelse, endringsledelse, prosjektledelse og strategisk ledelse 
  • kan skille mellom og beskrive ulike sider ved forvaltning av digital informasjon 
  • kan forklare koblingen mellom forretningsarkitektur og IKT-arkitektur og hva som skal til for operasjonalisering av en digital strategi  
  • kan beskrive agile metoder for systemutvikling og/eller tilpasning av hyllevaresystemer samt IKT-prosjektledelse, metoder for å sikre brukermedvirkning
  • har kunnskap om anskaffelsesprosessen med kravspesifikasjon, utlysning, forhandlinger og avtaleinngåelse 
  • kan skille mellom ulike roller i en IKT-organisasjon og ansvar som hører med. 
Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle et veikart for digitalisering, digital transformasjon og digital kompetanseløft i organisasjon
  • kan planlegge implementering av ny eller revidert digital strategi med konsekvens vurdering av endringer  
  • kan utarbeide et sett med prinsipper, policy og prosesser for informasjonsforvaltning, kunnskapsforvaltning, dokumentforvaltning, dataforvaltning i egen bedrift 
  • kan analysere fordeler og ulemper mellom egen utvikling og hyllevare samt utarbeide en avtale basert eksisterende standardavtale 
  • kan beregne kost/nytte av innføring av ny teknologi og lage en gevinstrealiseringsplan 
  • kan produsere en plan for endringsledelse, herunder kommunikasjonsplan og opplæringsplan 
Generell kompetanse

Studenten

  • er opptatt av at teknologi er ikke et mål men et middel, kunnskap, informasjon, data og dokumenter må forvaltes som bedriftens ressurser på lik linje med fysiske og finansielle ressurser  
  • er klar over at digitalisering og digital transformasjon handler mest om mennesker og organisasjon, dvs. kultur, struktur, roller, kompetanse og prosesser og minst om selve teknologien  
  • er oppmerksom på suksessfaktorer for vellykkede digitaliseringsprosjekter og særlig fallgruver rundt nye digitale teknologier som ikke er helt modne, utfordringer i anskaffelsesløp og viktigheten av forankring, gevinstrealisering, endringsledelse og opplæring 
  • kan utvikle organisasjon som er utrustet til å håndtere digitaliserings- og digitaltransformasjonstiltak. 
  • Kan bruke relevant forskningskunnskap for å løse bedriftens praktiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer er kombinert bruk av nettbaserte løsninger og digitale eller fysiske samlinger. Digitale læringsressurser vil være tilgjengelig via en digital læringsplattform. Studentene jobber individuelt og i grupper på og mellom samlinger. 

I hovedsak vil studentene jobbe hjemme med lesning og videogjennomgang som forberedelser til samlingene, og samlingene vil brukes til korte forelesninger om sentrale temaer som deretter anvendes i oppgaver i grupper. 

Emnet har obligatoriske innleveringer med tilbakemeldinger fra faglærere. 

Arbeidskrav

Emnet har to obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før framstilling til eksamen.

Vurdering

Eksamen består av en individuell eksamen over 2 uker. Eksamensoppgaven bygger på obligatoriske oppgaver i emnet.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Uke(r)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring