DIG1000 Praktisk innføring til digital strategi

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold
  • Digitisering, digitalisering og digital transformasjon og digital strategi
  • Digitaliserte arbeidsprosesser og intern effektivitet i handel, industri og servicebedrifter
  • Digital samhandling med kunder og ekstern effektivitet i handel, industri og servicebedrifter
  • Digital teknologier i handel, industri, servicebedrifter
  • Utforming av virksomhetens digitale strategi

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan definere utfordringer og muligheter som organisasjoner i handel, industri og servicenæringer møter i den digitale tidsalderen
  • kan skille mellom hovedbegrepene digitisering, digitalisering og digital transformasjon
  • kan gjøre rede for hvordan digital transformasjon skiller seg fra digitalisering i ulike sektorer
  • kan beskrive hvordan digitaliserte arbeidsprosesser kan øke intern effektivitet i handel, industri og servicebedrifter
  • kan beskrive hvordan digital samhandling med kunder i handel, industri og servicebedrifter kan øke ekstern effektivitet
  • kan vurdere virksomhetens digitale strategi og foreslå ny digital strategi
Ferdigheter
  • kan gjennomføre en SWOT analyse for å identifisere styrker og svakheter i egen bedrift og utarbeide forslag til å øke intern effektivitet gjennom digitalisering av arbeidsprosesser
  • kan oppdage muligheter og trusler (SWOT) som påvirker ekstern effektivitet og foreslå tiltak for digital transformasjon
  • kan benytte Business Model Canvas for å beskrive forretningsmodellen til egen bedrift og relatere dette til digitalisering og digital transformasjon
  • kan identifisere strategisk og praktisk nytte av digitale teknologier for egen arbeidsplass og hvordan de ville øke inntjeningen
  • kan bedømme en bedrifts digitale modenhet og utarbeide digital strategi
  • kan vurdere om og hvordan digitalisering og digital transformasjon kan effektivisere og utvikle bedrifter i handel, industri og servicesektor
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle hvordan digitale teknologier og informasjonssystemer kan fremme konkurranseevne
  • kan avveie nytte av disruptive teknologier i forhold til konkurranseforhold i egen sektor.
  • kan bruke relevant forskningskunnskap for å løse bedriftens praktiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer er kombinert bruk av nettbaserte løsninger og digitale eller fysiske samlinger. Digitale læringsressurser vil være tilgjengelig via en digital læringsplattform. Studentene jobber individuelt og i grupper på og mellom samlinger. 

I hovedsak vil studentene jobbe hjemme med lesning og videogjennomgang som forberedelser til samlingene, og samlingene vil brukes til korte forelesninger om sentrale temaer som deretter anvendes i oppgaver i grupper. 

Emnet har obligatoriske innleveringer med tilbakemeldinger fra faglærere.  

Arbeidskrav

Emnet har to obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før framstilling til eksamen.

Vurdering

Eksamen består av en individuell eksamen over 2 uker. Eksamensoppgaven bygger på obligatoriske oppgaver i emnet.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Uke(r)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring