DIB1003 Digitale tjenester, markeder og forretningsmodeller
- EmnekodeDIB1003
- Studiepoeng2,5
- Undervisningssemestre2022 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Digitale tjenester og økonomiske aspekter av digitale tjenester
- Digitalisering og kostnadsstruktur
- Business Model Canvas
- Digitale og bærekraftige forretningsmodeller
- Digitale markeder
- Monopol- og konkurransemarkeder for digitale tjenester
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om digitale tjenester
- har kunnskap om forretningsmodeller med fokus på digitalisering og bærekraft
- har kunnskap om digitale markeder
Studenten
- kan anvende forretningsmodeller med fokus på digitalisering og bærekraft
- kan vurdere digitale markeder ved bruk av økonomiske modeller
Studenten
- kan formidle grunnleggende sammenhenger for bedriftens forretningsmodell og anvendelse av teknologi ved hjelp av illustrasjoner og skriftlig framstilling
- kan utveksle faglige synspunkter med andre studenter og samarbeide med andre om å løse praktiske og teoretiske problemer innenfor emneområdet
- kan innhente informasjon og fagstoff og framstille dette for å belyse problemstillinger innenfor teknologi og digitale markeder
Forelesninger basert på teori, case, videoer, Kahoot og selvstudier.
- Fysisk samling - obligatorisk: 4 timer
- 2 digitale møter à 2 timer: 4 timer
Oppmøte på fysisk samling, 4 timer. Denne samlingen kan under visse omstendigheter bli erstattet av digital samling, det vil da være oppmøte på denne samlingen som vil utgjøre det obligatoriske kravet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 2 Time(r) |
|
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 2 timer. Prestasjonen vurderes med Bestått eller Ikke bestått.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet