BVP2900 Barnevernfaglig fordypning

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet ‘Tverrfaglig fordypningsprosjekt’ må være bestått.

Emnets innhold

Emnet omfatter

  • Seminar om barneverns- og helsenemnda - fordypning i barnevernets saksbehandling og beslutningsarbeid. Seminar om barneverns- og helsenemnda er en del av praksis, jf Forskrift om nasjonal retningslinje for barnevernsutdanning, § 17. 
  • Fordypningsoppgave – fordypning i selvvalgt barnevernsfaglig tema

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere og om barnevernets ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen
  • har bred og flerfaglig kunnskap om aktuelle og sentrale barnevernsfaglige temaer, dilemmaer og problemstillinger, og kan oppdatere sin kunnskap om barnevern, i vid forstand, som fagområde 
  • har kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid i fagfeltet
  • har oppdatert og bred kunnskap om sammenhenger mellom ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer på ulike nivåer
  • har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap utvikles og forstås
  • har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode, og kan reflektere over metodenes muligheter og begrensinger relatert til barnevernfaglig relevant forskning
  • har bred og flerfaglig kunnskap om teoretiske perspektiver, begreper og modeller i en barnevernssak
  • har innsikt i forberedelser til og presentasjon av en barnevernssak i Barneverns- og helsenemnda, og kunnskap om nemndas beslutningsprosess
  • har oppdatert, bred og flerfaglig kunnskap om litteratur, forsking og praksis som belyser valgt tema for fordypningsoppgaven
  • har digital kompetanse og kunnskap om digital sikkerhet i barnevernfaglig sammenheng
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale teoretiske perspektiver, begreper og modeller i en barnevernssak
  • kan forberede og presentere en barnevernssak i Barneverns- og helsenemnda
  • kan identifisere og beskrive et faglig aktuelt og sentralt tema, formulere en relevant problemstilling, samt belyse og drøfte den på en selvstendig måte ved å anvende relevant litteratur og forskning
  • kan anvende kunnskap og faglig skjønn til å belyse barns rett til deltakelse og medvirkning, og vurdere hva som er til barns beste
  • kan reflektere over forhold som makt, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver relatert til barnevernets samfunnsmandat generelt, og til tema for fordypningsoppgaven spesielt
  • behersker faglige og formelle krav, og kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi, i arbeid med fagtekst
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke et bredt kunnskapsgrunnlag til å identifisere, drøfte og formidle barnevernsfaglige temaer, dilemmaer og problemstillinger på en selvstendig og reflektert måte både skriftlig og muntlig
  • kan framvise kritisk bruk av kilder
  • kan framvise holdninger som samsvarer med yrkesetiske prinsipper
Arbeids- og undervisningsformer

Seminar om barneverns- og helsenemnda gjennomføres som et studentaktivt simuleringsarbeid i kullet, med studentene som aktører i og redegjørere for aktuelle roller for en barnevernssak som fremmes til avgjørelse for Barneverns- og helsenemnda. Stedlig nemndsdommer leder nemndsmøtet i simuleringsøvelsen.

Fordypningsoppgaven gjennomføres ved at studentene planlegger og gjennomfører et større individuelt arbeid i form av en fordypningsoppgave over et selvvalgt tema med relevans for barnevernspedagogens kunnskapsfelt og praksis. Gjennom oppgaven skal studenten anvende sin samlede kompetanse til å formidle og drøfte sentralt fagstoff.

Obligatoriske aktiviteter
  • Gjennomført utøving av tildelt rolle i seminar om barneverns- og helsenemnda 
  • Introduksjonsseminar til fordypningsoppgaven
  • Individuell veiledning gjennom skriveprosessen
Eksamen
  • Deleksamen 1; skriftlig fagtekst over selvvalgt tema som leveres inn, legges fram og forsvares. Vurderes i form av bokstavkarakter A-F.
  • Deleksamen 2; relatert til seminar om barneverns- og helsenemnda, skal studenten muntlig kunne gjøre rede for og reflektere over temaer som handler om barnevernets forvaltnings- og beslutningsarbeid og ivaretaking av barnevernfaglige prinsipper i møte barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Vurderes i form av bokstavkarakter A-F.

Endelig karakter utgjør samlet vurdering der deleksamen 1 og 2 vektes henholdsvis 60-40. Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig med muntlig justerende
ECTS - A-F
  • Alle
60
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
  • Alle
40
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning