BVP2900 Barnevernfaglig fordypning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet ‘Tverrfaglig fordypningsprosjekt’ må være bestått.
Emnet omfatter
- Seminar om barneverns- og helsenemnda - fordypning i barnevernets saksbehandling og beslutningsarbeid. Seminar om barneverns- og helsenemnda er en del av praksis, jf Forskrift om nasjonal retningslinje for barnevernsutdanning, § 17.
- Fordypningsoppgave – fordypning i selvvalgt barnevernsfaglig tema
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere og om barnevernets ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen
- har bred og flerfaglig kunnskap om aktuelle og sentrale barnevernsfaglige temaer, dilemmaer og problemstillinger, og kan oppdatere sin kunnskap om barnevern, i vid forstand, som fagområde
- har kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid i fagfeltet
- har oppdatert og bred kunnskap om sammenhenger mellom ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer på ulike nivåer
- har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap utvikles og forstås
- har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode, og kan reflektere over metodenes muligheter og begrensinger relatert til barnevernfaglig relevant forskning
- har bred og flerfaglig kunnskap om teoretiske perspektiver, begreper og modeller i en barnevernssak
- har innsikt i forberedelser til og presentasjon av en barnevernssak i Barneverns- og helsenemnda, og kunnskap om nemndas beslutningsprosess
- har oppdatert, bred og flerfaglig kunnskap om litteratur, forsking og praksis som belyser valgt tema for fordypningsoppgaven
- har digital kompetanse og kunnskap om digital sikkerhet i barnevernfaglig sammenheng
Studenten
- kan anvende sentrale teoretiske perspektiver, begreper og modeller i en barnevernssak
- kan forberede og presentere en barnevernssak i Barneverns- og helsenemnda
- kan identifisere og beskrive et faglig aktuelt og sentralt tema, formulere en relevant problemstilling, samt belyse og drøfte den på en selvstendig måte ved å anvende relevant litteratur og forskning
- kan anvende kunnskap og faglig skjønn til å belyse barns rett til deltakelse og medvirkning, og vurdere hva som er til barns beste
- kan reflektere over forhold som makt, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver relatert til barnevernets samfunnsmandat generelt, og til tema for fordypningsoppgaven spesielt
- behersker faglige og formelle krav, og kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi, i arbeid med fagtekst
Studenten
- kan bruke et bredt kunnskapsgrunnlag til å identifisere, drøfte og formidle barnevernsfaglige temaer, dilemmaer og problemstillinger på en selvstendig og reflektert måte både skriftlig og muntlig
- kan framvise kritisk bruk av kilder
- kan framvise holdninger som samsvarer med yrkesetiske prinsipper
Seminar om barneverns- og helsenemnda gjennomføres som et studentaktivt simuleringsarbeid i kullet, med studentene som aktører i og redegjørere for aktuelle roller for en barnevernssak som fremmes til avgjørelse for Barneverns- og helsenemnda. Stedlig nemndsdommer leder nemndsmøtet i simuleringsøvelsen.
Fordypningsoppgaven gjennomføres ved at studentene planlegger og gjennomfører et større individuelt arbeid i form av en fordypningsoppgave over et selvvalgt tema med relevans for barnevernspedagogens kunnskapsfelt og praksis. Gjennom oppgaven skal studenten anvende sin samlede kompetanse til å formidle og drøfte sentralt fagstoff.
- Gjennomført utøving av tildelt rolle i seminar om barneverns- og helsenemnda
- Introduksjonsseminar til fordypningsoppgaven
- Individuell veiledning gjennom skriveprosessen
- Deleksamen 1; skriftlig fagtekst over selvvalgt tema som leveres inn, legges fram og forsvares. Vurderes i form av bokstavkarakter A-F.
- Deleksamen 2; relatert til seminar om barneverns- og helsenemnda, skal studenten muntlig kunne gjøre rede for og reflektere over temaer som handler om barnevernets forvaltnings- og beslutningsarbeid og ivaretaking av barnevernfaglige prinsipper i møte barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Vurderes i form av bokstavkarakter A-F.
Endelig karakter utgjør samlet vurdering der deleksamen 1 og 2 vektes henholdsvis 60-40. Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig med muntlig justerende | ECTS - A-F |
| 60 | |||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F |
| 40 |