Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

BVP2105 Sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid

    • Emnekode
      BVP2105
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet ‘Tiltaksarbeid i barnevernet’ må være bestått.

Emnets innhold

Innhold

I emnet inngår

  • Sosialpedagogisk arbeid på barn og unges arenaer
  • Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge på institusjon

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper, perspektiver og metodiske tilnærminger med gyldighet for sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
  • har kunnskap om barnevernfaglige virksomheters samfunnsoppdrag, faglige oppgaver og mandat
  • har kunnskap om etisk teori og etisk refleksjon
  • har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode og kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for ulike sosialpedagogisk og miljøterapeutisk modeller og tiltak
  • har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid og forstås
  • har kunnskap om hvordan vitenskapsteoretiske perspektiver har gyldighet for faglig skjønn, vurderinger og beslutninger
  • har kjennskap til prosjektarbeid, faglig nytenking og innovasjonsprosesser
  • har kunnskap om bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter og om bruk av tvang i barneverninstitusjoner
  • har kunnskap om hvordan risiko for uønskede hendelser kan vurderes, og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk i miljøterapeutisk arbeid
  • har grunnleggende digital kompetanse med relevans for miljøterapeutisk arbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige begreper og perspektiver til å redegjøre for situasjonsforståelse og begrunne handlingsalternativer, vurderinger og skjønnsutøving i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
  • kan finne fram til og anvende lover, forskrifter og andre aktuelle rettslige kilder for faglig mandat og oppgaveløsning i aktuelle virksomheter
  • kan identifisere faglige dilemmaer og problemstillinger med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller
  • behersker etisk refleksjon over situasjonsbeskrivelser fra praksisfeltet og egen rolle som fagperson i situasjonen
  • kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse
  • kan anvende faglig kunnskap om mangfold i seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk i situasjonsforståelse og metodisk tilnærming
  • kan planlegge, gjennomføre, observere og reflektere over samtale- og samhandlingssituasjoner i ulike sosialpedagogiske og miljøterapeutiske kontekster
  • kan reflektere over hvordan barn og unges perspektiver på egen situasjon inngår i grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i ulike tiltak
  • behersker forebyggende arbeid på barn og unges egne arenaer
  • kan bruke aktiviteter i sosialpedagogiske og miljøterapeutiske tiltak
  • kan anvende faglig kunnskap til å utvikle og forbedre praksis i gjennomføring av prosjektarbeid
  • kan bruke digitale verktøy i gjennomføring av prosjektarbeid og framlegg
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid på en selvstendig måte med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
  • framviser evne til etisk refleksjon med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
  • framviser evne til refleksjon over seg selv som fagperson i framtidig yrkesrolle
  • framviser forståelse for hvordan egen profesjonskunnskap og yrkesrolle kan bidra til faglig oppgaveløsning i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • kan dokumentere og presentere faglig begrunnede argumenter og vurderinger muntlig og skriftlig
  • kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere faglige arbeidsprosesser både individuelt og i gruppe.
  • viser innsikt i hva det innebærer å anerkjenne barn som subjekter og aktører i eget liv i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familier.
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, oppgavebesvarelser, prosjektarbeid, veiledning og selvstudier. Studentaktive læringsformer, med fokus på å fremme kommunikasjon- og samhandlingsferdigheter, vektlegges.

Obligatoriske aktiviteter

Ferdighetsrettet læringsaktivitet

  • Kommunikasjon- og samhandlingsøvinger
  • Prosjektarbeid med tema ‘Bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid’ med skriftlig prosjektdokumentasjon og muntlig/digitale presentasjoner
  • Gruppearbeid med presentasjon
  • Fagseminar med individuelt framlegg

Utarbeiding av fagtekster

  • Skriftlig individuell oppgave om bruk av aktiviteter i barnevernfaglig arbeid
  • Skriftlig gruppeoppgave i vitenskapsteori
  • Skriftlig individuell oppgave i etikk
  • Skriftlig individuell oppgave over tildelt tema – videreutviklet fra individuelt framlegg presentert på fagseminar.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Eksamen

Individuell mappevurdering. Mappen består av 2 fagtekster som velges ut blant de 3 individuelle fagtekstene under obligatoriske krav. Emneansvarlig beslutter hvilke.

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Bachelor i barnevern
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)