BVP2105 Sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
- EmnekodeBVP2105
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet ‘Tiltaksarbeid i barnevernet’ må være bestått.
Innhold
I emnet inngår
- Sosialpedagogisk arbeid på barn og unges arenaer
- Miljøterapeutisk arbeid med barn og unge på institusjon
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper, perspektiver og metodiske tilnærminger med gyldighet for sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
- har kunnskap om barnevernfaglige virksomheters samfunnsoppdrag, faglige oppgaver og mandat
- har kunnskap om etisk teori og etisk refleksjon
- har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode og kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for ulike sosialpedagogisk og miljøterapeutisk modeller og tiltak
- har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid og forstås
- har kunnskap om hvordan vitenskapsteoretiske perspektiver har gyldighet for faglig skjønn, vurderinger og beslutninger
- har kjennskap til prosjektarbeid, faglig nytenking og innovasjonsprosesser
- har kunnskap om bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
- har kunnskap om barn og unges rettigheter og om bruk av tvang i barneverninstitusjoner
- har kunnskap om hvordan risiko for uønskede hendelser kan vurderes, og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk i miljøterapeutisk arbeid
- har grunnleggende digital kompetanse med relevans for miljøterapeutisk arbeid
Studenten
- kan anvende faglige begreper og perspektiver til å redegjøre for situasjonsforståelse og begrunne handlingsalternativer, vurderinger og skjønnsutøving i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid
- kan finne fram til og anvende lover, forskrifter og andre aktuelle rettslige kilder for faglig mandat og oppgaveløsning i aktuelle virksomheter
- kan identifisere faglige dilemmaer og problemstillinger med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller
- behersker etisk refleksjon over situasjonsbeskrivelser fra praksisfeltet og egen rolle som fagperson i situasjonen
- kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse
- kan anvende faglig kunnskap om mangfold i seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk i situasjonsforståelse og metodisk tilnærming
- kan planlegge, gjennomføre, observere og reflektere over samtale- og samhandlingssituasjoner i ulike sosialpedagogiske og miljøterapeutiske kontekster
- kan reflektere over hvordan barn og unges perspektiver på egen situasjon inngår i grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i ulike tiltak
- behersker forebyggende arbeid på barn og unges egne arenaer
- kan bruke aktiviteter i sosialpedagogiske og miljøterapeutiske tiltak
- kan anvende faglig kunnskap til å utvikle og forbedre praksis i gjennomføring av prosjektarbeid
- kan bruke digitale verktøy i gjennomføring av prosjektarbeid og framlegg
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid på en selvstendig måte med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
- framviser evne til etisk refleksjon med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
- framviser evne til refleksjon over seg selv som fagperson i framtidig yrkesrolle
- framviser forståelse for hvordan egen profesjonskunnskap og yrkesrolle kan bidra til faglig oppgaveløsning i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- kan dokumentere og presentere faglig begrunnede argumenter og vurderinger muntlig og skriftlig
- kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere faglige arbeidsprosesser både individuelt og i gruppe.
- viser innsikt i hva det innebærer å anerkjenne barn som subjekter og aktører i eget liv i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familier.
Forelesninger, seminarer, oppgavebesvarelser, prosjektarbeid, veiledning og selvstudier. Studentaktive læringsformer, med fokus på å fremme kommunikasjon- og samhandlingsferdigheter, vektlegges.
Ferdighetsrettet læringsaktivitet
- Kommunikasjon- og samhandlingsøvinger
- Prosjektarbeid med tema ‘Bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid’ med skriftlig prosjektdokumentasjon og muntlig/digitale presentasjoner
- Gruppearbeid med presentasjon
- Fagseminar med individuelt framlegg
Utarbeiding av fagtekster
- Skriftlig individuell oppgave om bruk av aktiviteter i barnevernfaglig arbeid
- Skriftlig gruppeoppgave i vitenskapsteori
- Skriftlig individuell oppgave i etikk
- Skriftlig individuell oppgave over tildelt tema – videreutviklet fra individuelt framlegg presentert på fagseminar.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell mappevurdering. Mappen består av 2 fagtekster som velges ut blant de 3 individuelle fagtekstene under obligatoriske krav. Emneansvarlig beslutter hvilke.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet